Трябва да се промени процедурата по одобряване на учебниците. Това заяви пред БНР министърът на образованието Красимир Вълчев по повод скандала с учебниците по история за 10 клас, където комунизмът е представен манипулативно като нещо нормално без достатъчно акцент върху мрачните страни на режима.

"В оценъчните листи за учебниците са отбелязани предимно техническите грешки, което е атестация за проблем с процедурата, че не сме задали повече от формалното съответствие, което изискваме. Освен формално съответствие, би трябвало да искаме този учебник да възпитава в определени отношения", поясни Вълчев.

Той бе категоричен, че една от задачите на историята е да формираме отношение на децата към света, в който живеем.

"Въпреки че като министър утвърждавам учебниците, аз не съм специалист, дори да прочета всички учебници, може би нямам това око да видя всички разлики. В случая, след като ги прочетох, видях, че тези учебници са много различни един от друг. Формално трябва да отговарят на една и съща програма. Аз бях провокиран да ги прочета след сигналите, които получихме, първо от учители, след това от хора, които се изказаха в публичното пространство", каза министърът.

Вълчев подчерта, че "академичната свобода не е абсолютна, особено когато става дума за писането на учебници, които трябва да съответстват на учебна програма, в която се намира проекция на целите на образованието":

"Водили сме разговори с главните редактори на издателствата. Няма задължителни текстове. Това, което трябва да се случи, е да се промени отношението. А то е променено отношението, което е в учебната програма. С различни техники е направен опит да се даде благовидност, нормалност на един режим, който ние сме характеризирали като тоталитарен. Определено е търсен ефект, защото това не може да се направи случайно".

Красимир Вълчев подчерта, че водещото в случая не е периодът на комунизма, а базовите институции на тоталитарния режим.

"Ние трябва да възпитаме днешните деца в отношение към диктатурата, например. Диктатурите от 20-и век може би няма да се случат в същата форма, но не е невероятно заради изкуствения интелект и информационните технологии през 21-ви век да се появят дигитални диктатури. Не може да възпитаваме децата в равнодушие", убеден е просветният министър.