Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски, цитиран от БТА.
По думите на министъра, който следващата седмица ще отпътува за Германия за преговори с кредиторите на БДЖ - немския фонд KFW и четири банки по облигационния заем, основната цел ще е да ги убеди, че мерките, които се предприемат, са достатъчна гаранция за минималната оперативна загуба на дружеството през 2012 г. и започване на изплащане на задълженията.

Попитан дали кредиторите могат да си поискат вагоните от БДЖ, министърът на транспорта посочи, че има писмо от четирите банки по облигационния заем, които искат до края на ноември да имат график с точни цифри как ще бъде разплащано задължението към тях.

"Не се ли разберем с кредиторите, още колкото време искат, толкова да си стачкуват - всичко е безсмислено", добави той. Транспортният министър препоръча да се преговаря с протестиращите, но не и да се бърза с подписването на колективните трудови договори. "Искам дружеството да бъде максимално облекчено от исканията, които му тежат", добави той.

Министърът заяви още, че състоянието на вагонния парк, чиято средна възраст е 25 години, е изключително лошо. Аналогично е и състоянието на локомотивния парк, тъй като по-голяма част от локомотивите са в експлоатация повече от 30 години.
Московски съобщи, че към настоящия момент след процедура за избор на изпълнител са подписани едногодишни договори с четири вагонноремонтни завода за ремонт на 169 пътнически вагони. В началото на декември т.г. се очаква първите вагони да излязат след ремонт в заводите и да бъдат включени приоритетно в съставите на влаковете по най-натоварените направления, допълни министърът на транспорта.

Ивайло Московски заяви, че той и ръководството на БДЖ стоят твърдо зад мерките, заложени в програмата за преструктуриране на компанията и за нейното стабилизиране и няма да отстъпят от тези мерки. "Несериозно е една стачка да излезе от контрола на синдикатите при положение, че те са я провокирали", коментира още министърът.

По думите му кабинетът ще отпусне средства на БДЖ само срещу реално извършени реформи в железопътния сектор, което станало ясно след сериозни разговори със Симеон Дянков.

"Мерките за ускоряване на извършваните реформи са съкращаване на разходите за персонал, чиито ефект ще бъде 23 млн. лв. годишно, оптимизиране на графика на влаковете, което ще намали разходите на дружеството с 21 млн. лв. на година, както и продажби на неоперативни активи. До момента приходите от тази дейност са 7 млн. лв. като до края на годината се очакват продажби за още поне 5 млн. лв.", съобщи Ивайло Московски. 

По-рано изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев съобщи на специална пресконференция, че до края на деня или най-късно в понеделник ще бъде внесена искова молба в съда за незаконност на стачката в БДЖ, която ще бъде предявена лично към стачкуващите. При положителен отговор от съда, протестиращите служители носят имуществена и дисциплинарна отговорност за действията си.

Председателят на Съвета на директорите Владимир Владимиров пък обясни, че ако стачката продължи 10-12 дни автоматично може да се наложат по драстични мерки за дружеството. И вместо 2000 души, да се наложи от БДЖ да си тръгнат 5000 души.

Министърът на транспорта Ивайло Московски днес бе изслушан от депутатите в парламента относно ситуацията в БДЖ и отговаря на въпроси на народни представители за реформите в дружеството, финансовото оздравяване на железниците и спирането на влакове.