Учителите са най-важният актьор в класната стая. Учителят е бил, е и ще остане основният фактор в образователната система, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на церемонията за връчването на наградите от 22-ия Национален конкурс "Учител на годината, организиран от Синдиката на българските учители /СБУ/ към КНСБ.

Вижте снимки >>

Занапред все повече ще разчитаме на учителите, защото ако преди век или век и половина сме разчитали на учителите да научат децата на базова грамотност - на четене, писане, смятане, днес разчитаме да ги научат на много повече неща, заяви министър Вълчев, цитиран от БТА. И добави, че учителите трябва сега да подготвят учениците за следващите 40-50 години, когато ще бъдат на пазара на труда, и се разчита, едва ли не, учителите да са футуролози, но те не могат да са такива.

Разчитаме заедно с родителите да се справим с предизвикателството за увеличения брой на деца, преждевременно напускащи образователната система, и затова създадохме механизма за връщането на учениците в училище, отбеляза министър Вълчев. Той добави, че учителите трябва да направят децата добри хора и да ги възпитат, и затова е подготвен проектът на Стратегията за възпитателната работа. Имаме нужда да бъдем партньори в най-важната мисия - да образоваме децата, да ги направим знаещи, можещи и добри хора, и трябва да се обединим в едни общи и споделени ценности, по които да възпитаваме и обучаваме децата, заяви образователният министър.

Най-важната инвестиция на държавата е в учителите, защото ако имаме добри учители, ще имаме добри специалисти по всички останали професии, каза министър Вълчев.

По думите му инвестициите в учителите са с най-висока норма на обществена възвръщаемост. И не трябва да имаме колебание за взетото бюджетно и политическо решение да се увеличат възнагражденията на учителите, коментира министър Красимир Вълчев.

Той благодари за партньорството със СБУ и отбеляза, че най-добрите политики в образованието са реализирани благодарение на това партньорство.

На церемонията бяха връчени награди на учители и на директори в десет направления.

Вицепрезидентът Илияна Йотова с отличените учители

Снимка: БТА

Министър Вълчев каза, че учителите са общо 90 000 в страната и е трудно да се избере кои са най-добрите от тях. Всеки учител отива всеки ден на работа със съзидателната енергия да моделира ума и душата на децата и на младите хора, и това е най-важната и благородна работа, заяви образователният министър.

Вицепрезидентът Илияна Йотова участва в церемонията за връчването на наградите от 22-ия Национален конкурс "Учител на годината". Попитана от журналисти какво трябва да е адекватното възнаграждение на учителите, за да се чувстват значими, тя заяви, че за един стартиращ, млад учител не трябва да бъде под 2000 лева, за да може тези хора да ги задържим в системата на образованието. Тя отбеляза, че сега младите хора завършват университета и започват да работят като учители, но докато си намерят по-добра и по-платена работа.

Тя отбеляза, че не са важни само заплатите, както и допълнителните средства, които се отпускат, но най-важното е да се върне престижът на българския учител. Да се върне и общественото съзнание за важността на учителската професия, защото имаме толкова сериозни традиции от Възраждането насам, и българската нация се създаде и оцеля благодарение на просветата, на читалищата и на българското училище. Важно е и уважението на родителите, защото, за съжаление, като че във вкъщи се формира до голяма степен отрицателно отношение към учителите, а те в наши дни трябва да се справят, освен с познанието и с уроците, и с агресията в училище, каза Илияна Йотова.

Председателят на СБУ Янка Такева изрази одобрение за приетите изменения в Закона за социалното подпомагане, свързани със санкциите към родителите, които не изпращат децата си на детска градина и на училище. За тези промени от седем години настоява СБУ, каза Такева и отбеляза, че санкции към родителите, които не изпращат децата си на училище, има в целия свят. През тази година трябва да работим и за приобщаващото образование, за да се намали делът на децата, преждевременно напуснали образователната ни система, заяви Такева.

Лидерът на СБУ Янка Такева на церемонията

Снимка: БТА

На церемонията Янка Такева каза от името на СБУ, "че ние, с министър Вълчев, уцелихме десетката в образованието". Тя благодари на образователния министър "за доброто социално партниране", както и за това, "че се е докоснал до всеки учител, директор и до всяко дете, посещавайки всички общини, включително и най-отдалечените и малки училища".

Стимулират най-добрите ученици да учат педагогика

Очаква се недостиг на учители в следващите 15 години, заради възрастовата структура - повече ще са тези, които се пенсионират, от онези, които ще постъпват на работа в училище, посочи още просветният министър пред журналисти в парламента. Той посочи, че това изправя пред сериозно предизвикателство всички системи, сектори и професии.

Основното решение, по думите му, е двойното увеличение на възнагражденията на учителите, което беше взето през 2017 г. и което МОН изпълнява. За следващите две години има заложени по 360 млн. лв. за достигането на двойното увеличение на учителските заплати, допълни той.

"Имаме положителни сигнали, увеличава се склонността за включване в педагогическо образование и педагогическа професия. Но това все още не ни удовлетворява, особено по някои дисциплини имаме по-голям недостиг", каза Вълчев. Той подчерта, че трябва да се направи така, че педагогическо образование да получават учениците с най-високи резултати. Следващата година обмисляме допълнителни стимули за включване в педагогическо образование на учениците, които завършват с най-високи резултати, каза министърът.

Вълчев отбеляза и създаването на програмата "Мотивирани учители". По нея ще се финансира придобиването на педагогическа квалификация от хора, които имат такава в други области на висшето образование. Например инженер да преподава по математика или по физика. Това са дисциплини, по които има най-голям недостиг на учители, каза Вълчев.

Ще се финансира и допълнителна квалификация на учители, които вече имат такава в една специалност, но искат и друга - учител по история например да може да преподава и география. Това ще е особено полезно за малките училища, където един учител не може да направи пълна норма часове, каза министърът. Предвижда се финансиране на своеобразен корпус от най-добре подготвени, селектирани учители, които срещу допълнително възнаграждение да се съгласят да работят в най-проблемните училища, допълни той.

Министърът подчерта, че основен фактор в класната стая е учителят, и ако има добри учители, ще има и добри специалисти по всички останали професии.