Въпреки епидемията от коронавирус и затварянето на училищата у нас, няма да има нулева учебна година. Нищо драматично няма в това да няма предварителни изпити - десетилетия наред не е имало предварителни изпити. Това подчерта на брифинг просветният министър Красимир Вълчев.

"60% от годината е минала, от гледна точка на оставащия материал са необходими между 30 и 35 дни, които ние ще търсим да преструктурираме и да компенсираме - било събота и неделя, било юни месец", каза Вълчев.

За момента сигурна "жертва" на COVID-19 са предварителните изпити на университетите. "Нищо драматично няма в това да няма предварителни изпити - десетилетия наред не е имало предварителни изпити. Конкуренцията между вузовете наложи предварителните изпити. Това, което чувам от учителите, е, че предварителните изпити правят така, че няколко месеца 12-класниците не учат, след като са приети", коментира Вълчев.

Няма такива рискове за матурите и останалите национални външни оценявания. "Много лесно можем да съкратим материала, който се обхваща от изпитите", подчерта министърът и обясни, че например може в конспекта да влезе само материалът до края на първия срок.

"Изпитите ни трябва да се променят в много по-голяма степен към мерене на умения за критическо мислене, решаване на проблеми, да са в много по-голяма степен тип ПИЗА, а не по заучаване на материала", отбеляза Вълчев.

"Ваканцията на учениците може да е до 29 март, до 5 април или до Великден. Ако тя е до 13 април, пролетната ваканция ще се трансформира във Великденска", обясни още образователният министър Красимир Вълчев.

"Не съветвам никого да си прави планове за почивка през юни и то не защото ще се удължи учебната година, а просто не е ясно колко ще продължи настоящата ситуация. Сега е моментът децата да четат повече книги, да гледат повече телевизия, защото по БНТ2 и БНТ4 ще има уроци от утре", добави той.

"89% от учениците са декларирали възможност да се включат в някаква форма на дистанционно обучение, каза още министърът. - Това, което се случи през последните 3 дни, е впечатляващо - системата мобилизира много енергия, ентусиазъм, много човекочасове работа, за да започне с различни форми на дистанционно обучение."

По думите на Красимир Вълчев инфраструктурата преживява "голямо изпитание" - от 5 до 20 пъти повече трафик и се налага да се увеличават възможностите на платформите.

"Близо 2000 учители и 35 000 деца към момента не могат да учат онлайн. За преподавателите ще се търси техника, като парите за нея ще дойдат по оперативна програма. За децата, които имат устройства, но нямат интернет и са в компактни квартали, чрез мобилните оператори ще заработят Wi-Fi точки на достъп. При останалите обучението ще е по телефона, с разпечатани материали и с допълнителни часове след края на карантината", обясни още Вълчев.

Министърът подчерта, че и за останалите деца дните с дистанционно обучение не могат да се приравнят 1:1 с тези в нормални условия. Затова и има няколко сценария за преструктуриране на материала с цел учебната година да приключи успешно.

От образователното министерство са готови с няколко варианта - или един учител да работи с няколко паралелки, или един учител да се присъедини към урока на свой колега, дори в друго училище.

Вълчев призова родителите да помагат при онлайн обучението.

Както е известно, 9-годишно дете от Великобритания, което е пристигнало у нас, е дало положителна проба за коронавирус. Това е 52-ият случай на заразата в България.

Детето е с почти никаква клинична картина, но с ясна епидемиологична пътека.

По думите на генерал Венцислав Мутафчийски, лелята на детето е болна от коронавирус, а чичо му, който също е пристигнал в България, е контактувал с нея. Шефът на ВМА призова туристическите агенции да наложат по-строг контрол.