Просветният министър не мисли да удължава междусрочната ваканция заради грипа
Красимир Вълчев намира за грешка децата да имат само ден пауза между първия и втория срок, и то в средата на седмицата, но грипът не е основание да я удължи, категоричен е той
Министърът на образованието Красимир Вълчев още веднъж заяви, че не възнамерява да обявява извънредни почивни дни за учениците заради грипа, но определи като грешка "този един ден пауза между двата срока в средата на седмицата".
Миналата седмица от синдикат "Образование" предложиха през настоящата да бъде обявена грипна ваканция заради многото болни ученици и учители. Искането им бе за допълнителни от два до четири почивни дни, с които да се слее междусрочната ваканция с уикенда.
Междусрочната ваканция тази година е на 5 февруари, сряда. Според министъра това не може да се нарече ваканция, а "по-скоро е един ден пауза между двата срока и е грешка, че този ден е в средата на седмицата". По думите на Красимир Вълчев това е неправилно решение на министерството. Той обаче е категоричен, че няма да удължава ваканцията заради грипа.
Според Красимир Вълчев, който говори пред журналисти при посещение в шуменското Средно училище "Панайот Волов", трябва да се да промени наредбата, която казва, че двата срока трябва да бъдат с еднакъв брой дни.
"Не е толкова фатално, ако единият срок е с два дни по-дълъг от другия. Надявам се през следващите години, че няма да бъде допускана такава грешка - по средата да бъде обявяван един ден пауза, който съответно създава нагласи за обединяване на почивните дни", заяви Вълчев.
Проф. Добромир Добрев, областен управител на Шумен, и министър Красимир Вълчев
Снимка: Антоний Димов/БТАТой каза още, че има кметове по места, които са злоупотребили с възможността да пускат във ваканция учениците при извънредни условия.
"Няколко кметове вече обявиха извънредно положение, въпреки че нямаме извънредни обстоятелства, злоупотребявайки с нормативното основание, което имаме в наредбата. Аз нямам основание да обявявам допълнителни дни извънредни, нито грипна епидемия, нито каквото и да е. Там, където има от РЗИ обявена грипна епидемия, там където има разпоредени мерки, те ще важат", заяви министър Вълчев.
Юлиян Петров, председател на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", смята, че е по-удачно да има ваканция, а не дистанционно обучение. "Онлайн обучението с една трета от класа и с болни учители не е релевантно и да, вярно, че е по-добре от нищо, но мисля, че в случая по-скоро отбиваме и обясняваме, че правим нещо, а придадената стойност е много ниска в тази организация", коментира той пред БНТ.
Междувременно в интернет набира сила петиция до МОН за оптимизиране на учебните часове. Един от мотивите на създателите на петицията е ранно ставане и късно приключване на учебните занятия при двусменен режим. Родители смятат, че децата са пренатоварени, а ученици - че се учат много ненужни неща.
Да има промени в учебните програми настоява и директорът на столичното 32 СУ "Св. Климент Охридски" Нели Костова. Тя признава, че децата в училище са "изключително натоварени". "Важно е да бъдат облекчени учебните програми, за да имат време децата да придобият реални умения, не само теоретични знания. Да се приключи с тази идея за наизустяване на факти и теории. Трябва да е много по-практично ориентирано', коментира Костова пред БНР.
Друг проблем, който според училищния директор трябва бързо да се реши, е преминаването на едносменен режим. Костова обаче допълва, че за София това звучи като утопия. "Прекалено многото уроци и прекалено сложно написаните учебници и учебни помагала водят до недостатъчното усвояване на знания", прави равносметка Нели Костова.
"Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев заяви категорично при публичните си събития през последната седмица, че основен приоритет за Министерството на образованието и науката ще бъде промяна и актуализиране на учебните програми, което ще се отрази и на учебното разписание. Оптимизирането и преразглеждането на учебното съдържание ще помогне за премахването на излишна фактологическа обремененост, което ще освободи повече време за практически дейности и иновативни методи на преподаване. Основна цел е да освободи повече време както за учениците, така и за учителите", се посочва в позиция на МОН по темата.