Дигитален талон за плащане на почасово паркиране в Синя и Зелена зона обмисля да въведе Центърът за градска мобилност в столицата. Новата виртуална услуга ще спести на своите клиенти таксите, които се удържат от мобилните оператори при заплащане чрез смс услугата в момента. Директорът на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Христиан Петров разкри подробности за новата услуга в интервю за Dir.bg.

- Г-н Петров, какво ще представлява дигиталният талон, с който ще може да се плаща почасово паркиране в Синя и Зелена зона в София?
- Малко встъпителни думи, преди да обясня какво ще представлява дигиталният талон. В момента в София всеки може да плати почасово паркиране по три начина - с хартиен талон, със смс и през автомат на Центъра за градска мобилност. Най-използваният от тези три начина е смс-ът, над 90% от ползвателите го предпочитат. Но за да направи това човек, той трябва да е абонат на един от трите мобилни оператора у нас. Най-малко хората ползват автоматите. В този смисъл първата стъпка, която сега правим, е да променим текстове в Наредбата за Градския транспорт, за да може да предложим дигитален талон в онлайн света.

- Как ще се случват нещата?
- В момента хартиените талони се купуват от Центъра за градска мобилност с отстъпка от различни търговци, които после ги препродават. Същата логика ще има и при дигиталния талон. Фирми, които ще разработят такова приложение, ще получават отстъпка за предоставянето на услугата. Те ще си купят дигитални талони от нас, а чрез тяхното приложение ще ги продават на крайните потребители. Центърът за градска мобилност също ще развие свое приложение. Ние не искаме да ограничим пазара, а да го разширим и да предоставим възможността тази услуга да се предлага и от частни фирми.

- Какви са стъпките, за да се случи това?
- Първата стъпка е да имаме промяна на текста в Наредбата, за да може чисто нормативно да се развиваме в тази посока. Под развиване трябва да се разбира, че надграждаме системата за заплащане на почасово паркиране със смс. През октомври месец системата за заплащане със смс ще стане собственост на Центъра за градска мобилност, защото тогава изтича договорът на посредника, който предостави връзката на тази система между нас и външните оператори. Вярваме, че можем да направим относително лесна доработка на системата, за да въведем в нея и т.н. дигитален талон. Когато човек ползва дигитален талон, след като въведе определени данни в съответното приложение, ние ще видим, че има заплатена такса за почасово паркиране.

- Какво ви накара да мислите в тази посока?
- В момента има проблем при заплащането на почасово паркиране, когато става въпрос за чужденци, дошли в София. За да пуснеш смс за паркиране в центъра, трябва, както казах, да си абонат на един от трите мобилни оператора, които има у нас. От телефон, който ползва друга сим карта, извън българските оператори, не може два се пусне смс за паркиране. А това, както се досещате, създава проблеми за чужденците, защото те трябва да търсят автомат или да купят хартиени талони. С въвеждането на дигиталния талон това ще отпадне, защото те ще могат през телефона си да направят плащане. Просто искаме да създадем още една алтернатива за почасово паркиране в София.

- Кога виждате това да се случи?
- Надявам се до края на годината да има действащи приложения. Не искам да се обвързвам с точен срок, защото трябва да се свършат доста неща, но, както се казва, идеята е вече в ход. Първо трябва да създадем и тестваме нашето приложение. После трябва да дадем възможност към нас да се вържат други приложения, нещата трябва да се тестват за сигурност. Това ме кара да се въздържа от точен срок. Не очаквам и въвеждането на една такава услуга да има супер голям успех, защото хората имат изградени навици да пускат есемеси. Но, пак казвам, просто създаваме алтернатива.

- Какво ще представлява самият дигитален талон?

- Самата форма ще зависи от самото приложение, което ще е направено за целта. Идеята е, че, след като се въведе номерът на колата, нашата система ще го отчете с дата и час. За самата форма на дигиталния талон към момента не мога да кажа нещо конкретно.

- Плащането как ще става?
- Дебитна, кредитна карта или през различни приложения за плащане. Със сигурност ще може през дебитна и кредитна карта, което също е най-масовият използван начин. Същото нещо направихме с въвеждането на електронния билет в градския транспорт преди година, което се оказа добър ход. Вече можеш да си купиш и еднодневна карта през телефона, което е удобство. Сега пренасяме това и при платеното почасово паркиране.