По време на активния летен сезон по морето и в планинските места за отдих нерядко се наблюдава завишаване на цените, напомнят от Комисията за защита на потребителите /КЗП/.

"Всички са наясно, че когато отидат на почивка, цените в курортите ще са по-високи в сравнение с тези в традиционно обитаваните от тях места. В условията на пазарна икономика ценообразуването е свободно. Но проблем би било, ако информацията за по-високите цени се поднася по начин, който неприятно изненадва хората в последния момент. Това е нещо, за което ние определено можем да се намесим, защото по закон всички търговци са длъжни коректно да обявяват цените на предлаганите от тях стоки и услуги. Нашите екипи са на терен и в готовност да реагират при всяка нередност на пазара", коментира председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, цитиран в прессъобщение на КЗП.

Понякога в нарушение на закона търговците обявяват едни цени на етикетите върху продуктите или на щендерите в близост до дадената стока, а на касата маркират по-високи. Това се отнася, както за артикули в промоция, така и при продажбите на реални цени.

На почивка обикновено се купува най-необходимото. Затова от КЗП предлагат да запомним цените на избраните от нас стоки и да проследим как се таксуват на касата. Когато обаче сме отседнали в собствен имот или на свой близък, тогава можем да напълним повече потребителската кошница. В такъв случай е достатъчно да запомним цените на няколко от стоките - 2, 3 или 4, предлагат от Комисията. За предпочитане е това да са най-скъпите или ако са промоционални - тези с най-висок процент отстъпка. В случай че всяка от тях бъде маркирана на посочената в рекламата или на етикета цена, тогава вероятността и с останалите нещата да са наред, е голяма. Но ако има разминаване някъде, е добре да проверим отново цените на всяка от стоките поотделно.

Ако на касата установим разминаване между обявена и приложена цена, трябва да настояваме стоката да ни бъде продадена на обявената цена. В случай че търговецът откаже, не трябва да купуваме, съветват от КЗП. Важно е в подобни случаи да сигнализираме и в Комисията за защита на потребителите, за да бъде извършена проверка и при установяване на същите обстоятелства - наложена санкция. Същевременно ще можем да получим съдействие за възстановяване на надвзетите суми, ако търговецът не е реагирал адекватно.

Ако установим разминаването по-късно, трябва да се върнем в магазина и да покажем на служителя на касата или на управителя на обекта маркираното на касовия бон. Трябва да настояваме, че обявената цена - в реклама или на етикета, е по-ниска от тази на издадената ни касова бележка. Наше право е да ни възстановят разликата или да вземат обратно стоката, като ни върнат парите, напомнят от КЗП.

Независимо къде продава: в стационарен магазин, в интернет, във временен обект - по закон всеки търговец е длъжен да посочва продажната цена на стоките. Ако самата стока е твърде малка, той може да постави цената в близост до нея, но и тогава трябва да е недвусмислено за кой артикул се отнася тя. И същата тази цена трябва да се маркира на касата.