Причината е, че са използвани цитати от Корана, според които жената стои по-долу от мъжа, който може да я бие. Като спорни бяха определени и цитатите за джихада.

"Не можем да цензурираме Корана, по-ранният урок е за християнството, в който става дума за подчиненото положение на жените”, коментира доц. Александър Николов, един от съавторите на учебника, пред bTV.

"Не може да цензурираме нито Корана, нито Библията. Възражението беше, че текстът за джихада е неясен за децата. Но така ученикът може да стигне до мнението, че именно джихадът е неясно формулиран, а не е свързан конкретно с рязане на глави", аргументира се и друг историк, проф. Христо Матанов.

Според историците учебникът не е четиво за самостоятелна подготовка, а има и за учители. Може в час да се коментира, че не всички писания се възприемат буквално.

Зам.-главният мюфтия Бирали Мюмюн обаче заяви, че тези текстове създават проблем у деца мюсюлмани.

"Мюсюлманчетата не искат да влизат в часовете по история, когато се разглеждат тези уроци. После приятелите им започват да странят от тях, започват безвкусни шеги, че са джихадисти, терористи”, отбеляза зам.-главният мюфтия.

Той е категоричен, че и цитатът за жените трябва да бъде прецизиран.

"Няма как този цитат да не разбуни духовете. Той е прекалено тенденциозен в момента. Интерпретацията поражда конфликти", каза Мюмюн.

От мюфтийството са алармирали министерството на образованието, че тези текстове не могат да дадат реална представа за религията, изкарани са извън контекста и не са реални по този начин.

"Полигамията е разрешена в исляма и това е всеизвестен факт. Ние не можем да цензурираме Корана. Това е сравнение с християнския текст, където пише същото, но не толкова сурово. Отново става въпрос за семейните ценности. Ислямът не е нещо хомогенно, има много негови варианти. Например, в Турция няма такива бракове с 4-5 жени. Текстове, поставени по този начин, не могат да дадат ясна представа за религията. Много трудно може да се обясни в краткото време, което е дадено. Тези неща не са реални", коментира  Мюмюн.

Той посочи, че когато се подготвят тези уроци, трябва да има консултация с мюфтийството.

"Не трябва материалът да се отделя от историческия контекст, хората живеят в друга епоха… Християнчетата може по същия начин да се чувстват неловко по време на урока за инквизицията, например”, изтъкна историкът Матанов.

"Ако не се интерпретират тези неща в училище, къде да се интерпретират? В интернет? По какъв начин”, попита доц. Николов.

Той посочи, че целта им е била да сравнят новозаветният текст, който е подобен по съдържание (относно положението на жените – б.ред.), и текстовете в Корана.

"Да се види, че според тях, жената е стояла по-ниско от мъжа (с обяснението –това важи за друга епоха, б.ред.), иначе как ще си обясним движението на феминистките", даде пример Николов.

Мюмюн обаче бе категоричен, че този текст дава възможност за много негативни интерпретации, а децата на тази възраст нямат възможност да преценят.