Периодът за отстраняване на нередности след технически преглед може да се удължи
Това предлага транспортният министър като временна мярка срещу недоволството, че бензинови коли не покриват еко стандартите. Предлага и да не се спират от движение
Периодът за отстраняване на нередностите да бъде удължен от 14 на 30 дни и за такава нередност автомобилът да не бъде спиран от движение, предлага като вариант за справяне с проблема с годишните технически прегледи (ГТП) служебният министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков. В интервю за NOVA той подчерта, че прагът на вредните емисии не може да се промени.
"Това, което можем да направим, за да облекчим притеснението на хората, е автомобилите, които имат проблем с изгорелите газове, да не се третират като опасни. Да влязат в категория "значителни", тъй като не застрашават пряко безопасността на движението по пътищата", коментира той.
"Тук не става въпрос за намаляване на стойности, за облекчаване като цяло на режима, който изпълняваме като директива", подчерта министър Гвоздейков. С по-трайни промени, които да решат проблема, от утре се заема работна група.
След промените в Наредба №Н-32 данните от измервателните уреди в пунктовете за технически прегледи се въвеждат автоматично по електронен път в системата на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Промяната е в сила от 22 юли, като според тях автомобилите, които не покриват изискванията и нормите за отделяните газове при работа на двигателя, автоматично се спират от движение. Много шофьори обаче се оплакаха, че не успяват да минат тестовете с бензиновите си коли.
Заради възникналите проблеми на 5 август ще бъде отстранен от длъжност изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (бившата ДАИ) Борислав Муеров. За него министър Гвоздейков заяви, че "няма достатъчно инициатива, креативност, отговорност, информираност".
Вчера транспортният бранш призова министър-председателя Димитър Главчев да упражни пряк контрол върху назначението на новия изпълнителен директор на ДАИ.
На поста трябва да застане "безспорен професионалист, приемащ проблемите на транспортния бранш като свои", а не "поредният човек, който сме извадили от гардероба с добре забравени освободени стари лица", се казва в позиция на Европейски транспортен клъстер, Българско обединение на шофьорите, Съюза на центровете по авто-мото подготовка, Сдружение "Национален автоинструкторски съюз", Сдружение "Български автоинструкторски съюз", Асоциация за обучение в транспорта и Национален автоинструкторски съюз.
"Агенцията е сред най-важните за транспорта, който с прилежащите към него сектори генерира голяма част от БВП на страната ни. Именно поради тази причина на този пост е необходимо да бъде назначен човек с висок професионализъм и морал, който не е заемал ръководни длъжности в същата администрация. Формулата "всичко ново и добре забравено старо" разчита на късата памет на нацията, но показва само и единствено кризата за кадри, която владее почти всички сектори в държавата", се заявява още в позицията.
Според браншовите организации заявените към този момент намерения на позицията изпълнителен директор на ИААА да бъде назначен човек с повече от 10-годишен опит в Агенцията, не са приемливи, защото:
"Именно по време на този човек с дългогодишен "опит" процъфтяха множество съмнителни практики във всяка от нормативно определените дейности, които осъществява тази агенция. Същият човек, явно абдикира от задълженията си, които постът му предполага, и отказа да намери решение на натрупаните от години проблеми, както с обучителите по авто-мото подготовка, така и със случайния превоз и републиканската транспортна схема, и не на последно място - по негово време много удобно и без напрежение мина и пакет "Мобилност I".
Според представителите на бранша поради тези причини премиерът Главчев и транспортният министър трябва да си дадат ясна сметка, че като човек, който е в структурата на управление повече от 10 години, въпросният кандидат също има вина за плачевното състояние и липсата на адекватна експертиза, която се шири в момента в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". От бранша са готови и на протест, "ако за пореден път подобни професионални постове в държавата се дадат на хора без каквато и да е ясна визия за управление и развитие".