Върховният административен съд постанови като незаконна приетата цена от 1 лeв, която беше гласувана от Столичния общински съвет на 12 юни 2008 г. При тези условия билетът сега трябва отново да стане 70 ст. Това заяви за Дарик радио Борис Цветков - общински съветник от БСП в предишния мандат на градския парламент и основен жалбоподател по делото.

В отговор на това Столичната община излезе със становище, че въпросната наредба е действала само три месеца, защото през септември 2008 г. е приета нова, която не е обжалвана в съда.

ВАС напълно приема доводите на жалбоподателите и на първоинстанционния съд, че решението на СОС е взето в нарушение на Закона за нормативните актове. Грешката на градския парламент е, че е приел увеличение на цените без задължителната финансова обосновка. В случая бе представен само доклад на тогавашния зам.-кмет Велизар Стоилов, който бе обсъден единствено в комисиите на съвета.
Още по време на дебатите общински съветници от ДСБ и БСП обясниха на тогавашния кмет Бойко Борисов и мнозинството на ГЕРБ, че приемат нови цени без обосновка, отбелязва "Медиапул". Според изчисленията на опозицията към средата на 2008 г. себестойността на билета бе 0.43 ст., а цената му скача до 0.95 ст. след добавянето на всички обосновани или не транспортни преференции.

Към доклада на Велизар Стоилов обаче не са били добавени и тези сметки.
"Тогавашният му мотив беше, че горивата на световните пазари са скочили с 30 процента и той затова вдига цената на билета. Как се компенсират гражданите, които съвестно са изпълнявали и са плащали незаконосъобразните цени“, казва бившия общински съветник Борис Цветков.

Законът изисква преди внасянето на проекторешения за промяна на наредби, те да бъдат качвани поне 2 седмици по-рано на Интернет-страницата на общината, за да може заинтересувани лица, т.е. столичани, да обсъдят въпроса. СОС не е провел и обществено обсъждане, за което задължен по собствените си наредби, отбелязва "Медиапул".


Как ще бъдат компенсирани потребителите е юридически въпрос, но със сигурност сега билетът няма да поевтинява, защото решението на съда засяга наредба, която е изцяло отменена с нова такава и вече не съществува в правния мир, обясни пред Дарик общинският съветник Елен Герджиков.
„Не виждам абсолютно никаква причина да се поема каквато и да е политическа отговорност. По мои спомени обосновка имаше. Никакъв смисъл няма да се обжалва нещо, което не съществува. Единственият начин да бъде компенсиран един човек е той да си потърси правата в съда, където трябва да докаже, че е ползвал, тоест трябва да си пази транспортният документ от този момент“, коментира той.

Вероятно потребителите, които са купували билети от 1 лв. през този период няма да спечелят евентуално дело в съда, защото в Закона за държавната отговорност запричинени вреди не предполага обезщетяване на икономически щети, каза за Богомил Николов от „Активни потребители“.
„Там е предвидено, че може да се обезщетяват неправомерно задържане под стража или обвинение в престъпление, но икономически щети, претърпени от хората, просто не фигурират“, допълни Николов. Той все пак посъветва потребителите да си търсят правата.

Ако съдът постанови на Центъра за градска мобилност да изплати обезщетение или да намали цената на билета, то това ще намали приходите на дружеството, каза неговият управител Николай Костов.

Преди ден столичният кмет Йорданка Фандъкова каза, че не се предвижда догодина билетчето за градския транспорт да поскъпне.