Талонът от 10 билетчета, който сега струва 8 лева, да стане 12 лева, предлагат от Центъра за градска мобилност. Според разчетите на ЦГМ, цената на едно пътуване в градския транспорт се оценява средно на 1 лев и 64 ст.

Симеон Арнаудов, изпълнителен директор на ЦГМ, обясни по БНР, че намерението е да се насърчи използването на дългосрочни карти за пътуване.

Арнаудов обобщи, че основната цел на промените е редовният ползвател на градския транспорт да пътува най-евтино, каквато е европейската практика.

Покупката на единичен билет се свързва със случайни пътувания, които се налагат рядко. За такива пътници по-високата цена не би трябвало да е проблем, каза Арнаудов.
Винаги и навсякъде в Европа най-скъпото пътуване е с единичен билет.

Три нови превозни документи

ЦГМ предлага въвеждането на нова месечна карта - "метро плюс" за метро и една линия наземен транспорт на цена от 43 лв. Картата дава възможност за пътуване в метрото плюс още една линия от наземния градски транспорт.

ЦГМ предлага още тридневна карта за всички линии на цена от 10 лв., която да даде възможност за по-привлекателен тарифен план за пътниците, желаещи да осъществят повече пътувания в определени дни. Тази карта би могла да се ползва например в петък, събота и неделя или от понеделник до сряда, посочи Арнаудов.

Третият нов превозен документ е карта "София" на цена от 20 лв. Това е продукт, насочен предимно към туристите.

Предложението трябва да бъде обсъдено от комисиите в Столичния общински съвет, а крайното решение ще вземат общинските съветници.

Билетът за градския транспорт сега струва 1 лв., като цената му не е вдигана от 8 години. През 2015-а от ЦГМ поискаха той да стане 1.20 лв. Тогава столичният кмет Йорданка Фандъкова отхвърли предложението и заръча да се подготвят по-атрактивни карти за пътуване.

Зам.-кметът по транспорта Любомир Христов обясни, че политиката на СО е да се стимулира използването на различни видове карти, за да може софиянци да пътуват на възможно най-ниски цени.

С абонаментни карти щяло да се намали и гратисчийството.

Изчисления показват, че с абонаментна карта еднократното пътуване излиза двойно по-евтино, отколкото с билет - 50 ст.

Към момента има еднодневни и месечни превозни документи.
Редовната цена на месечните абонаменти карти за всички линии е 50 лв., а само за една избрана линия – 23 лв.
Има и карти, които се предлагат само за пътуване в метрото. За студенти, ученици, пенсионери и хора с увреждания се предлагат преференциални цени.

Билети по време и разстояние

Нова таксуваща система за пътувания в столицата трябва да бъде разработена и да заработи през септември 2016 г., съобщи Симеон Арнаудов.

Единната таксуваща система, т.нар тикет система, се предвижда да обхваща целия наземен и подземен обществен транспорт. Целта е тя да бъде максимално справедлива и да предложи още по-гъвкава тарифна политика, която да даде възможност за пътуване на базата на време и разстояние.

Системата трябва да осигури видеонаблюдение във всички автобуси за по-голяма сигурност и безопасност на пътниците, каза Арнаудов.

Системата трябва в реално време да прави маршрутизация и да генерира електронни документи, както и да прави различни анализи.
Например да определя максималния брой гратисчии във всяко превозно средство.
По този начин контролът ще премине на друго ниво и философия, каза Симеон Арнаудов.

По думите му целта е гратис пътуванията да бъдат сведени до нива от 6-7 процента, каквито са европейските стандарти. В момента гратисните пътувания в столицата са около 10 процента.