Според промените, дори и за минимално количество алкохол в кръвта - 0,5 промила, следва отнемане на книжката до три месеца. Предвижда се и до 3000 лева глоба, ако а шофьора не му е за първи път, съобщи bTV.
Вече задължително отговорността ще се носи от собственика на автомобила, независимо кой е шофирал. Той ще плаща, ако е дал колата си на някой, който е минал с нея на червено или е заснет в друго нарушение. Така ще бъде преустановена възможността, ако някой е сниман в издънка, да помоли приятел  с повече точки да поеме отговорността. Всеки ще носи отговорност и автомобилът му ще бъде спрян от движение, ако го даде на човек без книжка, употребил алкохол или и двете.
Другата драстична мярка, която удря по джоба, е по 50 лева глоба за всеки 5 километра над ограничението, ако скоростта е превишена с 50 км в час. Драстичното завишаване на глобите и различните варианти дългът към държавата да бъде платен в рамките на месец, имат основна цел - сигурна събираемост в реално време. Гражданите ще имат възможност да се изплатят доброволно и без последствия в рамките на два месеца.
После идват по-сериозните санкции. Ако човек не си плати задълженията към КАТ в рамките на месец, сумата се събира с всичко останало, което би могъл да дължите на държавата и вече ще си има работа с данъчните. Който дължи на държавата повече от 5000 лева общо данъци, глоби, осигуровки и други, нарушението ще излезе скъпо.
"За над 5000 лева могат да се отнемат и паспорти, лицензни режими. Държавната принуда е много по-силна. Ще трябва да си платите всичко", обясниа Валери Попов, директор "Събирания" в НАПИ.
Гражданите обаче ще бъдат облекчени, въпреки че ще плащат задължително. В действие влизат 30 камери, които ще запечатват нарушенията. След това човекът ще е длъжен само да плати, а не да ходи три пъти до КАТ и да си губи времето.
"Най-сериозните промени засягат техническите средства и начинът, по който се установяват нарушенията", обяснява Алекси Стратиев - зам. директор на "Охранителна полиция".
"Искаме да има по-голяма събираемост на глобите. Снимката ще е с дата, час, къде, как е станало и каква е санкцията", доби Иван Вълков, председател на комисията по транспорта.
Според новите промени, ако шофьор бъде хванат в нарушение със служебен автомобил, работодател ще трябва да плати глобата. Експертите казват, че според европейската практика процентът на обжалване е нищожен и системата ще работи ефективно.
400 камери, или десет пъти повече от наличните, са необходими, за да покрият нуждите за контрол на българските пътища. Дотогава човешкият фактор ще бъде премахнат само там, където снимат съществуващите 30. Плановете са част от глобите да бъдат инвестирани в камери и така по-бързо да се покрие страната. Дотогава извън санкциите остават автомобилите със специален режим, сред които са и тези на депутатите.
Колите на народните избраници обаче няма да се ползват с привилегия по дефиниция, а ще бъдат освобождавани от отговорност само ако са с включени светлини и звуков сигнал, което ясно ще показва, че бързат за някъде по спешна работа.
Експертите очакват резултати от нововъведенията в  средата на другата година.