Около 2.30 ч. през нощта във вторник, с мръсна газ четирима водачи изминали около 2 км от мястото, където били паркирали, до самия граничен пункт на българска страна. Това опитал да направи още един шофьор, но бил спрян своевременно от гръцката полиция, съобщи Дарик.

Десетки български превозвачи са блокирали с жива верига района преди зоната за проверка и контрол на граничния пункт "Кулата" и не пропускат никакви автомобили в посока Гърция.

Опитите да се стигне до споразумение с протестиращите гръцки фермери за някаква ритмичност и предсказуемост в пропускането на превозни средства се оказаха без успех.

Гръцките фермери заявиха, че са склонни да помогнат на нашите превозвачи, като пропуснат за около три часа тежкотоварните камиони. Реакцията на нашите превозвачи беше крайно негативна. Те настояват да има абсолютно осигурен коридор за преминаване на тежкотоварните камиони, наблягайки отново, че това е европейски международен коридор и че 2000 шофьори са заложници на този капан.

Българските шофьори се канят да продължат блокадата, докато гърците държат своята, предаде БНР.

Три автомобила на жандармерията се намират на ГКПП Кулата. На място има спецчасти, Гранична полиция, както и Специализираният отряд за издирване и задържане към ОДМВР-Благоевград, който засега не се намесва.

Блокади има и към вътрешността на Гърция около района на Солун.

Районът е блокиран от камиони на три отделни места. Най-голямо е струпването пред входа за проверка и контрол на автомобилите. Колоната е около 15 км, но вече е двойна.

Опашката от товарни автомобили стига до разклона за село Катунци.

На Лот 4 от АМ "Струма" са осигурени химически тоалетни.

Шофьорите отново призоваха премиера Бойко Борисов да дойде на място и да реши проблемите им.

Като не може Московски да се справи, ЧАО. Като не може Борисов да се справи, ЧАО, казаха разгневени шофьори.

МВР следи ситуацията с блокадите по българо-гръцката граница, стана ясно от думите на министъра на вътрешните работи Румяна Бъчварова пред журналисти. Опитваме се да успокоим нашите шофьори и са много малко аргументите ни за това, каза министърът.

Според нея хората са изключително изнервени, ситуацията е трудна. По думите й професионалното ръководство на МВР ще прецени, ако има нужда да се засили полицейското присъствие на Кулата.

Предстои Бъчварова да разговаря с гръцкия си колега по въпроса. Един проблем, който съществува на друга територия, не може да се реши от друга държава, каза министърът.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски поиска съдействие от европейския комисар по транспорта Виолета Булц.

Чрез изпратеното днес официално писмо министърът е изразил сериозното безпокойство на българската страна относно продължителното задържане на товарни автомобили на граничните контролно-пропускателни пунктове между България и Гърция.

Московски информира еврокомисар Виолета Булц, че неправомерните действия на гръцките гранични власти водят до значителни икономически щети за българските превозвачи. Те дължат обезщетения под формата на неустойки по договорите, поради забавяне на доставките на товари.

От блокадата най-много загуби търпят българските превозвачи, тъй като има не малко случаи на превоз на малотрайни стоки с определен срок на годност и транспортиране, валидността на които вече е изтекла или изтича в близките дни.

EK: Не можем да се месим

Европейската комисия не е упълномощена чрез правото на ЕС да предприеме преки действия или да наложи незабавни наказания в случая с блокадата на българо-гръцката граница. Това заяви в отговор на въпрос на БТА говорител на комисията.

Наказателните процедури, предвидени в европейското законодателство, изискват предприемането на стандартните последователни стъпки, преди въпросът да бъде предаден на Съда на ЕС. Комисията не е взимала такова решение, допълва говорителят.

Свободното движение на стоки е основен принцип на вътрешния пазар. При особени и извънредни случаи (като демонстрации и ремонт на пътища) някои цели могат да получат превес и да наложат известни ограничения. Когато възникнат пречки, държавите от ЕС трябва да предприемат всички необходими и съразмерни мерки, за да осигурят свободното движение на стоки на своя територия, както предвиждат задълженията им по договора за ЕС.