Усилията на България да осъвремени образователната система продължават, но подобряването на качеството и приложимостта на пазара на труда остават предизвикателство. Това сочи оценка на Европейската комисия, представена днес и цитирана от БТА.

Демографските тенденции и увеличаващият се недостиг на умения показват, че България трябва да вложи повече в обучението на гражданите. Нуждата от повишаване на уменията на възрастните е голяма, но участието в обученията за възрастни е слабо, се допълва в документа. Престижът на преподавателската професия у нас е нисък, а преподавателите застаряват, допълва ЕК и препоръчва увеличение на заплатите в тази област.

Данните за нашата страна показват, че за последното десетилетие броят на напусналите преждевременно училище е намалял с две на сто, но все още остава малко над средното в ЕС. Значително по-слабо е участието на българите (2,5 на сто) на възраст 25-64 години в учебни дейности спрямо останалите граждани на ЕС (11,1 на сто). Сред нуждите, посочени от българските учители, е придобиването на умения за преподаване с по-технологични средства.

За ЕС комисията препоръчва да бъдат привлечени качествени учители и те да получат необходимото, за да останат в системата. Отчита се, че все още финансирането на образованието остава под равнищата от преди икономическата криза от 2007-2008 година.

Делът на младите хора с диплома за висше образование в ЕС е нараснал от 32,3 на сто през 2009 г. на 40,7 на сто през 2018 година. Делът на децата, които ходят на училище от ранна възраст, е нараснал от 90,8 на сто през 2009 г. на 95,4 процента през 2017 година. Всеки пети 15-годишен европейски ученик все още не може да реши прости задачи, свързани с четене и смятане, се отчита в доклада.