17-годишните да шофират с придружител предлага Европейската комисия. Това е част от пакет от законодателни предложения за модернизиране правилата за придобиване на свидетелство за управление на моторно превозно средство, сред които въвеждане на цифрово свидетелство, валидно в целия Европейски съюз и др. Те са част от т. нар. "Визия Нула" - да няма смъртни случаи по европейските пътища до 2050 г. 

Опит за младите шофьори преди да вземат книжка

Според статистиката у нас повече от половината от тежките катастрофи за миналата година са причинени от водачи под 30-годишна възраст. 

Идеята на предлаганите от ЕК законодателни промени е да позволят на младите водачи да натрупат опит чрез схема за шофиране с придружител - от 17-годишна възраст да могат да се учат да шофират и да получават свидетелство за управление на МПС. Тоест тези, които преминат изпита на 17 години, да могат да шофират сами едва от 18-ата си годишнина. Освен това да могат да работят като професионални водачи веднага щом конкретната работа го позволява. Това според ЕК ще помогне за справяне с текущия недостиг на професионални водачи, освен това с придружител младите шофьори ще придобият повече опит зад волана.

"Пробният период с присъствието на придружител за новите шофьори не е гаранция за придобиване на добри умения, защото не е ясно какви притежава (или трябва да притежава) въпросният придружител. Тоест възможно е той да има необходимия стаж само на документ, но не и на практика", смята Яна Топалова, експерт в ЕЦТП. 

"Възможността да се положи изпит на 17-годишна възраст, а свидетелството за управление на моторно превозно средство да се получи след навършване на 18 години не е новост за България", уточнява експертът по европейски въпроси и международни автомобилни превози. "И сега е възможно взимането на категория "С" на 17 години, но за да може младежът да управлява, се изисква и обучение и полагане на изпит за карта, което отнема още повече от месец", добавя Топалова.

Мерките за подобряване на пътната безопасност включват и изпитателен срок от най-малко две години за начинаещи водачи след полагане на изпита и правило за нулева толерантност към шофиране в нетрезво състояние. Това според ЕК е от съществено значение, тъй като дори ако младите водачи представляват само 8% от всички шофьори, 2 от 5 фатални инцидента включват водач на възраст под 30 години.

Внимание към все повечето тротинетки, велосипеди и електрически автомобили

Друго предложение на ЕК е за адаптиране на обучението и тестването на водачи, за да се подготвят по-добре за присъствието на уязвими участници на пътя. Новите правила имат за цел да подготвят по-добре водачите за превозни средства с нулеви емисии (електрическите автомобили), както и за безопасно шофиране по градските пътища, където има все повече велосипедисти, пешеходци и други уязвими групи от участници в движението по пътищата, докато ЕС преминава към по-устойчива градска мобилност. 

Водачите също ще бъдат насърчавани да актуализират своите шофьорски умения и знания, за да бъдат в крак с технологичното развитие. 

Актуализираните правила за изпитване пък трябва да вземат предвид прехода към превозни средства с нулеви емисии. Те ще оценят например знанията и уменията, свързани с усъвършенствани системи за подпомагане на шофирането и други автоматизирани технологии. Според законодателните предложения начинаещите водачи ще бъдат научени как техният стил на шофиране влияе върху техните емисии - времето за смяна на предавките, например. 

И накрая, разрешената маса на превозно средство от категория "B" ще бъде коригирана за превозни средства с алтернативно гориво, тъй като превозните средства с батерии с нулеви емисии могат да бъдат по-тежки. 

Дигитални свидетелства за управление 

Комисията предлага въвеждане на цифрово свидетелство, валидно в целия ЕС, и нови разпоредби за улесняване на трансграничното прилагане на правилата за движение. 

Според Яна Топалова, експерт в Европейския център по транспортни политики, цифровата шофьорска книжка ще съкрати бюрократичните процедури. 

Няколко държави членки вече са въвели на национално ниво този вид свидетелства - Испания, Дания, Гърция, Полша и Португалия. Дигиталните свидетелства обаче не са придружени от издаването на физически такива. Освен това настоящата директива за свидетелствата за управление установява правила за взаимно признаване само на физическите такива, съответно новите дигитални свидетелства са валидни само за териториите на страните, които са ги издали. Това означава, че "настоящото законодателство представлява пречка пред извличането на ползите от дигиталната трансформация в автомобилния транспорт на европейско ниво и затруднява свободното придвижване в рамките на Общността". 

Шофьорите да обновяват уменията си, по-подробна оценка на здравето им 

ЕК предлага и по-целенасочена оценка на медицинската годност, като се вземе предвид напредъкът в медицинското лечение на заболявания като диабет, които биха повлияли на способността за шофиране. 

Шофьорите ще бъдат насърчавани и да обновяват уменията си. А с цел намаляването на катастрофите от Брюксел предлагат към действащото законодателство за нарушения да се добавят и "неспазване на разстояние, опасно изпреварване и паркиране, движение в насрещното и използването на претоварено превозно средство." 

От Европейския център за транспортни политики отбелязват, че като цяло предлаганите промени в обучението и изпитите са полезни, но че "предложението за самооценка на физическото състояние от възрастните водачи звучи наивно". Поощряват обаче общото прилагане на наказания на водачите-нарушители за всички страни членки. 

Настоящото законодателно предложение на Комисията тепърва ще бъде разглеждано от Съвета и Европейския парламент. В процеса на работа на двете институции предложенията може да претърпят изменения.