Заради извънредната ситуация с коронавируса в световен мащаб от Министерство на туризма предлагат пакет от мерки срещу евентуални фалити в бранша. Обмисля се и въвеждането на кризисна рекламна стратегия за летния сезон.

Най-общо казано решението в тази трудна ситуация е всеки, който е платил за екскурзия, която не може да се осъществи сега, да отложи пътуването за по-късен етап, но да не си иска парите обратно. Защото в противен случай туроператорите масово трябва да обявяват фалит, а потребителите да си търсят парите от застрахователите. Те пък от своя страна могат да търсят аргументи в извънредното положение и така в крайна сметка потребителите да се окажат в ситуация без върнати пари и без осъществено пътуване. Предложението е бъдат издавани ваучери за неосъществените пътувания, съобщи БНТ.

Отменените пътувания заради пандемията от коронавирус поставят на изпитание целия туристически бранш. И за да не се стига до фалити, се вземат предварителни мерки: предлага се да бъдат издавани ваучери за провалени пътувания при същите условия и качество, като при отменените ваканции. Ваучерът ще важи до две години след издаването му.

"Да се издават ваучери до 24 месеца да се реализира въпросната почивка. При същите условия, абсолютно същата категория хотел, съответно условия, които са платени от потребителя", заяви министърът на туризма Николина Ангелкова.

Детайлите с ваучерите се уточняват съвместно с Комисията за защита на потребителите и следващата седмица ще бъдат факт. Тази мярка се приема добре и от бранша, и от туристите.

"Чрез отлагането на потреблението с тези ваучери е едно добро решение, което справедливо урежда отношенията и между туроператора, и клиента, защитавайки неговите потребителски права", коментира проф. Стоян Маринов, Варненска туристическа камара.

"Повечето проявяват разбиране. На 95 процента приемат. Някои с неохота, малък процент, но общо взето в това положение разбират за какво става дума. По традиция за Великденските празници част от хотелите по българското Черноморие отварят по-рано заради румънските туристи. Тази година обаче всичко е отменено", допълни Джани Шарков, председател на Асоциацията на туристическите агенции - Варна.

"Обнадеждаващо е, че румънските туоператори прехвърлят почивките и ваканциите за летния период. Отлагат ги за юли, за август, за септември, което означава, че не си търсят обратно парите от хотелиерите, защото ако и до там се стигне, ще се получи една лавина", добави Маринов.

За да бъде спасен летният туристически сезон в Министерството на туризма вече се разработва кризисна рекламна стратегия. Това означава, че за летните месеци усилията на бранша ще бъдат насочени към вътрешния туризъм. Ще се промени и рекламният подход, за да привлечем колкото се може повече чуждестранни туристи.