Институтът за пътна безопасност апелира за съвременни методи на контрол по пътищата, т.е. пътните полицаи да контролират не статично, а в движение движението на пътните превозни средства. Това заяви за Дир.бг бившият шеф на КАТ Богдан Милчев, експерт в Института за пътна безопасност.

"Докато министрите на вътрешните работи гледат на жертвите на пътно-транспортните произшествия като статистика, ние от неправителствения сектор сме изключително разочаровани и не очакваме нещата да се нормализират. Трябва да спрем да броим жертвите, а да има конкретни действия. И едно от тях, като препоръка, която можем да отправим към министъра на вътрешните работи, е, че е необходимо контролът по пътищата от статичен да премине в динамичен. В момента полицаят стои на някой ъгъл и наблюдава движението. Ние апелираме за съвременни методи на контрол, т.е. пътните полицаи да контролират в движение движението на пътните превозни средства. Тогава превенцията ще бъде в пъти по-голяма и ефективна. Това са практики от десетилетия в другите европейски страни", каза Милчев.

Той коментира по-подробно изнесената статистика за 12,7% намаляване на жертвите на пътя през първите шест месеца на тази година спрямо миналата, което бе изнесено от министъра на вътрешните работи Валентин Радев.

"Що се касае до това, което наскоро ни обяви министърът на вътрешните работи, че са намалели жертвите с 12% в началото на годината, от Института за пътна безопасност отново ще отбележим, че есента на миналата година единственото нещо, което направиха от МВР за статистиката, е, че премахнаха от сайта си информацията за хората с опасност за живота, участвали в пътно-транспортно произшествие.

След като МВР премахнаха информацията от сайта си, ние неправителствените организации не сме в състояние да контролираме доколко е реална информацията или не. Но това, което ние всички виждаме и е факт, че МВР не е направило нищо конкретно, с което да намаляват предизвикването на пътно-транспортни произшествия. И въпроса, който всички си задаваме, ако ние ги намаляваме с 12% за половин година, без да сме направили нищо конкретно различно от преди това, смятате ли с колко ще ги намалим, ако наистина започнем да работим ефективно?", попита риторично Милчев.

Институтът за пътна безопасност апелира за сетен път към държавните институции, за да имаме доверие на това, което се говори като статистика, е необходимо да се създаде един експертен орган, който да анализира информацията за пътно-транспортните произшествия. В момента сме в състояние, че МВР само си събира информацията, само си анализира и само си предлага мерките. Ние всички сме свидетели, че на пътя има страхотна агресия, постоянно се извършват груби нарушения и това е така, защото липсва държава. Когато държавата липсва на пътя, хората започват сами да взимат правосъдието в собствените си ръце. Утре дори и да ми съобщят, че няма загинали при пътно-транспортни произшествия, нашето усещане е различно, каза Богдан Милчев.

Той съобщи също, че на 10 октомври в Интер експо център ще се състои събитие, организирано от Института. Имаме потвърждение от представители на почти всички страни в ЕС, които ще споделят с нас добрите практики за управление на пътната безопасност. България има проблем с ефективното управление на пътната безопасност, след която се нареждат обучението, хората и всичко останало.

В отговор на въпрос дали е необходим по-строг контрол на по-възрастните шофьори, Милчев експертът заяви:

Обикновено се коментира след някой инцидент. Ние смятаме, че е крайно време и абсолютно погрешно да управляваме пътната си безопасност с импровизация и след инцидентите. Нека МВР да предоставят анализ или българското правителство колко водачи в какво състояние са над 60 години, колко водачи над 60 години са участвали в пътно транспортни произшествия, колко от тях са виновни. И на базата на тази информация да направим заключения. Пак ще повторя, апелираме към българското правителство да създаде експертен орган, който да анализира и управлява пътната безопасност, да спрем да импровизираме.