Резултатът от задължителното национално външно оценяване по БЕЛ и математика след X клас ще бъде в брой точки, а не с оценка. Това заяви зам.-министърът на образованието Таня Михайлова по bTV по повод на предстоящите за първи път изпити. Тя допълни, че на тях може да се гледа като пробни матури.

Причината е, че вече в X клас учениците ще завършват първи етап на средното си образование.

По желание десетокласниците ще могат да се явят на изпити по чужд език и информационни технологии. Ако постигнат резултат над 60% по чужд език, оценката ще бъде приравнена към нивото им на владеене на езика и ще бъде записана в удостоверението за първи гимназиален етап. По същия начин ще бъде за дигиталните компетентности”, разясни ресорният зам.-министър.

Михайлова уточни, че резултатите от НВО в X клас за учениците от Обединените училища ще се използват при формирането на бал Михайлова уточни, че резултатите от НВО в X клас за учениците от Обединените училища ще се използват при формирането на бала им при кандидатстване по допълнителния държавен план-прием.

„Това ще бъде първата година, в която завършват изцяло по новите учебни програми. Това ще бъде първата година, в която ще се осъществи допълнителен държавен план-прием. Учениците, които искат да продължат, могат да кандидатстват на училищно ниво”, каза още зам.-министърът на образованието. По думите ѝ учениците, които са приети в VIII клас със срок на обучение до XII клас не са задължени да кандидатства, за да продължат в XI клас – те си остават в същото училище.

„Смисълът на този изпит не е да се формира бал за учениците от Обединените училища, това е допълнителна функция. Основния смисъл на този изпит е да установи нивото на овладените знания и умения. Това е една пробна матура”, заяви тя.

Таня Михайлова коментира евентуалното премахване от програмата за X клас на произведението на Йордан Радичков „Нежната спирала” заради проблем с авторските права.

„В едно от учебните помагала е преразказана, т.е. даден е сюжетът на разказа. Смятам, че е редно да се учи Радичков и не можем да лишим нашите ученици от това да изучават български автори и писатели, които са знакови не само за българската литература”, посочи Михайлова.

Зам.-министърът на образованието добави, че учениците могат да намерят начин да прочетат разказа, въпреки че той не е в учебника.

„Тези авторски колективи, които са тръгнали към варианта да преразказват, поне дават сюжета на учениците. За мен по-важно е да се провокират учениците да четат”, коментира Михайлова.