Това заяви зам.-министърът на транспорта Камен Кичев на специална пресконференция в БДЖ по повод постановлението на Софийския административен съд, че близо 80 на сто от локомотивите и вагоните на БДЖ са с изтекъл сертификат за безопасност и се движат в нарушение на закона, предаде "Фокус".

Кичев бе категоричен, че вагоните на държавните железници няма да бъдат спрени от движение.
"Българските влакове в чужбина се движат без сертификати съвсем законово", подчерта той и допълни, че сертификатът за безопасност удостоверява готовността за движение по железопътната мрежа на локомотивите и вагоните. "Сертификатът не е свързан с технически преглед или със сигурността на тези возила”, обясни зам.-министърът. Той посочи, че европейската директива от 2004 г., която България не е транспонирала, не изисква такъв сертификат.

Кичев съобщи още, че вече има проект за промени в Закона за железопътните превози, с които ще се транспонира европейската директива и сертифицирането на вагоните ще бъде безсрочно. Законът трябва да влезе за обсъждане в Народното събрание най-късно до края на годината. В момента, когато железниците купят нов подвижен състав, те биват проверявани и на тях им се издава нов сертификат, обясни той. Един сертификат е валиден за различен брой возила, докато техническият преглед се извършва на всяко возило.

От своя страна директорът на "Експлоатация" на БДЖ Кристиян Кръстев заяви, че прегледи на влаковете се извършват ежедневно, за да се подсигури сигурността им. На всеки влак се извършва технически преглед в началната и крайната гара за движение и в междинни гари, в които се извършва попътен технически преглед, допълни Кръстев.

Самият директор на БДЖ Пенчо Попов подчерта, че трябва да се прави разлика между годишния технически преглед и прегледите, които се извършват ежедневно.
„Контролът за техническата годност на возилата се извършва от нас. Сертификатите касаят допускането на возилото в мрежата”, обясни Попов.