Ученикът в столичното средно училище "Алберт Айнщайн" Александър Паскалев беше избран за посланик на децата в международна среща-дебат с действителни представители на науката, бизнеса и управляващите. Неговото есе на тема "Опазване на океаните и морските ресурси" успя да смае и учените и сред 700 деца от 54 държави журито избра 12-годишното българче да пътува за град Виктория на Сейшелите.

Александър пише стихове, обича да чете книги и най-вече съвременна научна фантастика, разказва самият той пред БНР. Вълнува се от проблемите, свързани с опазването на околната среда и търси решения за справяне със замърсяването. Те го отвеждат в клуба за талантливи ученици по национална програма на МОН, където се обучават много деца по глобалните цели за устойчиво развитие на ООН. В него учителката Десислава Огнянова подготвя децата за участие в международно състезание за есе на английски език на сюжет, посветено на тези цели. Заради по-доброто езиково ниво учителката по английски се занимава предимно с деца от по-горните класове, но от тази година работи и с по-малки ученици, сред които е Алекс. Темата, която развиват сега, засяга живота под водата. По нея Алекс написва своя план за опазване и управление на океаните, моретата и морските ресурси.

Грабна ме идеята на Алекс, в ролята на жител на астероид, който представя своя поглед от Космоса за океаните и моретата и изпраща кодирани послания до земляните как да решат проблемите със замърсяването им - не скрива въодушевлението си учителката на Александър. - По-малките деца имат невероятни идеи и ако ги вземем под внимание, можем да намерим именно там решенията.

Сред 700 ученици от 54 държави есето на българския ученик успява да впечатли журито и той е поканен в град Виктория на Сейшелите, за да участва в училищен дебат за финалистите (децата между първо и десето място). Насоката на дебата обикновено е свързана с глобалната цел за устойчивост. И тъй като 2018-а е обявена за международна година на рифовете - изборът пада върху Сейшелите. На детската конференция участниците са разделени на четири групи, представляващи съответно правителството, гражданите, бизнеса и учените. Алекс попада сред учените, където предлага интересни и практични идеи:

Първата е за морски ферми за различни риби по крайбрежието, за да се избегне риболовът. Втората е за опазването на чистотата на океаните, която да се регламентира със закон. Другото важно нещо, което предложих, е да се намали въглеродният диоксид, защото една трета от него попада в морето. Изкуствените торове, които попадат във водните басейни чрез реките, да се забранят. И накрая - цените на соларните машини да станат по-евтини от тези на бензин и така ще можем да живеем по-устойчиво.

След блестящото си представяне на детската конференция Александър е избран за посланик на децата в среща-дебат с действителни представители на науката, бизнеса и управляващите. На нея успява да се отличи с креативните си идеи: за озонови облаци, които да заместят озоновия слой; риба, която яде отпадъци; магнит за пластмаса, наречен пластнет; лодки със сонар за различни замърсители...

Александър Паскалев (с бялата риза в средата), снимка: Личен архив

Според Алекс това, което е най-опасно за океаните, е пластмасата, защото се разгражда бавно и като попадне в моретата, животните я бъркат с храна и умират заради нея. На Сейшелите Алекс е впечатлен от природата и огромните прилепи, които привечер летят на големи ята над сградите. Среща се и с много деца от различни краища на света:

Запознах се с много деца и най-много си допаднахме с две момчета от Ливан - разказва Александър. - Сред идеите на другите деца ми хареса тази за роботи, които да събират под водата мръсотията и дронове, които да оглеждат плажовете за замърсявания, а също идеята за сирени, които да се включват, когато някоя лодка се натовари с много риба.

Хубавото на това състезание - допълва Десислава Огнянова, - е, че най-креативните есета, получили призови места, се изпращат до генералния секретар на ООН като част от гласа на децата, в изпълнение на целите за устойчиво развитие до 2030 година.

А какъв ще бъде Александър след 2030? Учен или автор на фантастични романи, които се превръщат в действителност - още не е решил, има време до тогава.