Представителите на някои от автоинструкторските съюзи подозират корупционна схема във вдигането на часовете по практика на шофьорските курсове. Причината е, че обучението ще бъде обвързано с въвеждането на GPS система за контрол на практическото обучение, който ще трябва да се плаща на частна фирма. Това казаха от Сдружение "Национален автоинструкторски съюз", Съюз на българските автомобилисти и Сдружение "Български автоинструкторски съюз" на брифинг в Националния пресклуб на БТА.

Автоинструкторите припомниха, че от МОН и МТИТС се предлага увеличаване на задължителните часове по практическо обучение от 31 на 42 часа и намаляване на теоретичното обучение с 14 часа. Същевременно обаче се въвежда GPS система за контрол на практическото обучение, като разходите за този контрол ще се заплащат от автоинструкторите и обучаваните водачи на частната фирма.

Автоинструкторите смятат, че избирането на тази фирма е свързано с корупционна схема. Затова те попитаха защо, след като контролът върху процеса на обучение е възложен на автомобилната администрация, се прави опит част от него да се прехвърли на частна фирма. Според тях не е ясно и при какви условия автомобилната администрация е подписала договора, с който е възложила на частната фирма. Те питат и защо този договор е подписан преди да се вземе окончателното решение за промените в учебната документация.

Според представителите на автоинструкторските съюзи необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.

Зам.-председателят на Съюза на българските автомобилисти Малинка Бондаренко даде за пример, че няма държави, в които практическите часове да са повече от 30. Тя добави, че и в момента може да се взимат допълнително часове.

Председателят на Българския автоинструкторски съюз Трендафил Маринов изтъкна, че обучението на младите шофьори е индивидуално. За някои е нужно повече часове по практическо обучение, но за други не са нужни толкова много. Затова той смята, че механичното добавяне на часове по практическо обучение няма да доведе по повишаване на качеството на обучение.

Зам.-председателят на съюза Стоян Ефтимов смята, че няма как да има добро практическо обучение, без да има стабилна теоретична основа. Според него увеличаването на часовете по практика ще доведе по-некачествено обучение, защото един преподавател в момента може да обучи около 70-80 души. Когато обаче часовете се увеличат, този преподавател ще може да обучи само около 50.

"Въпросът е къде са останалите 20?", попита той.

Председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции се готви национален протест.