Автобусни и таксиметрови превозвачи обявиха ефективен протест на 25 ноември, сряда.

Причината - фирмите от бранша са недоволни от ветото на президента Румен Радев, което стопира промените в Наказателния кодекс, инкриминиращи нерегламентирания превоз на пътници.

Управляващите прокараха промените през преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване, които държавният глава върна за ново разглеждане, но управляващите не успяха да съберат мнозинство, за да ги потвърдят отново.

Ето защо над 100 автобуса и над 2 000 таксиметрови автомобила се събират в столицата в сряда, отправяйки се на протестно шествие в три лъча към площад "Батенберг".

Заради протеста някои от линиите на частните междуградски превози ще бъдат спрени на 25 ноември, сряда. Градски линии, обслужвани от частни превозвачи, ще бъдат преустановени в повечето населени места между 9.00 и 11.00 часа. Международни линии, които се обслужват от частни превозвачи, също ще бъдат преустановени. Такситата също няма да работят. Лекарите и учителите ще бъдат извозвани безплатно от такситата в сряда. Превозвачите ще се съберат в сряда от 10.00 до 12.00 часа на площад "Княз Александър Батенберг" в София. Те заплашиха, че това е само предупредителен протест.

Преди дни депутатите от парламента подкрепиха ветото на президента Румен Радев за инкриминиране на нерегламентираните превози. Промяната, която беше отхвърлена в Народното събрание, предвиждаше максимално наказание до 10 години затвор и глоба до 15 000 лв., както и конфискация на половината имущество. Промените бяха заложени в Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване.

Автобусните и таксиметровите превозвачи настояват промените в закона да се приемат във вида преди одобряването на президентското вето. Те изтъкнаха, че нерегламентираните превози са обществено опасни. Превозвачите са на мнение, че нерегламентираните превози застрашават живота и здравето на пътниците, посочвайки, че превозните средства, с които се извършват тези пътувания, не се поддържат. Освен това и шофьорите не са квалифицирани. Според тях нерегламентираните превози носят финансова облага за тези, които ги извършват.