Всички питат министъра на образованието "защо това или онова фигурира или не в даден учебник", но аз разчитам на помощни органи - на всички учители, които си казват мнението за проектите на новите учебници, но оценителите са тези, на които трябва да се разчита в най-голяма степен, както и на съответния експерт по предмета от министерството. 

По този начин министърът на образованието и науката Красимир Вълчев бясни пред журналисти сегашната процедура на оценяване на учебниците, след като беше изслушан по темата в парламентарната комисия по образование.

Трябва да подобрим заданието, което става чрез учебните програми, да се направят промени към учебните програми и по-ясно да кажем на оценителите какво искаме от тях - това го правим с критериите за оценка. Особено важно е това да се случи за учебниците по предметите, които създават нагласи, - история и цивилизации, философия и литература, изтъкна Вълчев, цитиран от БТА.

Трябва да се разшири и кръгът на хората, които участват в оценителните комисии, поясни министърът. Той каза, че сега най-авторитетните историци пишат учебниците, а оценителите са асистенти от висшите училища и те са по-предпазливи, защото трябва да оценяват своите хабилитирани преподаватели.

През последните години са одобрени близо 1000 учебника - по всички дисциплини, за всички класове, на редица издателства. Като цяло, качеството на учебниците се подобрява, въпреки че може да се открият технически и редакционни грешки, както и дискусионни думи. Трябва обаче да направим оценителите на учебници по-отговорни и по-подготвени, защото за мен, като министър, оценителите са професионалният помощен орган, заяви Вълчев.

На какви ценности да се учат децата

Министърът даде пример, че с предмета "История и цивилизации" трябва да се възпитава у учениците отношение към света и към базови институции, но за да стане това, трябва да имаме относително съгласие за ценностите, институциите и за реда, в който сме избрали да живеем. Не трябва обаче да допуснем идеологизиране и политизиране, подчерта Вълчев.

За учебниците по история в десети клас образователният министър отбеляза, че това е твърде скорошен период в нашата история и има разделителни линии, които се проектират и в днешния ни политически живот. Има хора с различни убеждения, но трябва разговорът, консенсусът за този период, независимо дали ще бъде постигнат след 10-20 или повече години, да преминава през цивилизационния избор, който сме направили - да живеем в страна с демократични институции и да уважаваме човешките права, коментира министър Вълчев.

Той беше категоричен, че към момента има пълните основания да одобри три от петте учебника по история за десети клас.