Кръстовището на път I-5 Кърджали - Маказа при село Загорско е проектирано, построено и сигнализирано по всички правила на нормативната уредба, по които са изградени всички кръстовища. По повод пътния инцидент в неделя Агенция "Пътна инфрастуктура" апелира всички експерти от неправителствения сектор и медиите да се въздържат от разпространяването на необосновани и невярни твърдения.

Проектът за пътна сигнализация е изготвен съобразно Закона за движение по пътищата и е съгласуван от "Пътна полиция". Средно на денонощие в участъка преминават над 5000 превозни средства и от пускането на отсечката в експлоатация през 2014 г. досега в района на кръстовището при село Загорско няма пътни инциденти, твърдят от Агенция "Пътна инфраструктура".

"Нямаме статистика за инцидентите в този пътен участък, но още на пръв поглед излизат няколко неща. Първото е, че преди кръстовището няма знак за ограничение на скоростта. Второто е, че е поставен знак "Стоп", но няма хубава видимост, защото от едната страна имаме завой. Този пътен участък е идентичен с онзи, при който скоро загинаха няколко футболисти", алармира вчера пред Dir.bg Богдан Милчев от Института по пътна безопасност.

Според Богдан Милчев при случая с Местан организацията на пътя за Маказа при разклона за село Закорско повишава аналогично риска от тежки произшествия и кръстовището може да се нарече смъртоносно. Той е категоричен, че "Не говорим дали в случая участва известен човек, просто пътят е направен така, че да предполага за инциденти. Кръстовището е смъртоносно".

"Трябва да се преосмисли концепцията за този път, защото там очевидно има проблем на всяко кръстовище. Необходими са спешни мерки за обезопасяване и промяна на дизайна на тези кръстовища". Това заяви пред БНР Диана Русинова от Института за пътна безопасност, който днес ще направи независим от институциите оглед на мястото на произшествието с участието на лидера на партия ДОСТ Лютви Местан. Експерти от организацията вече са направили анализ по визуалната информация, достъпна онлайн.

"Дизайнът на пътя в този участък трябва да бъде сериозно преосмислен и най-после да се заговори за ревизиране на пътната инфраструктура - да се направи независим одит на всички участъци с повишена концентрация на ПТП-та, включително и този. Трябва да се направи тази ревизия в спешен порядък и да се изработят мерки, в които да се инвестира, за да може пътищата да осигуряват безопасност. Трябва да отворим и темата за обезопасителната система в колите ни - столчетата. Има неща, за които трябва да се помисли, извън самия инцидент", коментира тя в интервю за предаването "Преди всички".

Според нея спешните мерки няма да струват много:

"За да се обезопаси в момента този път, мисля, че държавата може да си позволи да сложи няколко знака и да преправи малко маркировката или да помисли за забрана на определен вид включване, докато не се намери някакво друго решение. Това няма да е нещо, което ще струва милиарди. Това ще е нещо, което дори може да се окаже, че е някаква смешна сума от порядъка на 5 - 20 хил. лв.".

Русинова припомни, че от 2016 г. насам на това кръстовище са станали 3 тежки катастрофи с двама загинали и 8 ранени. А по целия международен път, който е част от еврокоридор 9 или Е85, от 2016 г. досега са станали над 10 тежки ПТП-та със 7 загинали и 12 тежко ранени.