На изпита след 7 клас оценките по БЕЛ са над средния брой точки, докато по математика е под средния, съобщи на пресконференция заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова и изрази надежда да се върви към това да се "скъси ножицата" между двата предмета.

"Това външно оценяване е за компетентностите от 5, 6 и 7 клас, с изключение на литературата, където е включен материалът само от 7 клас. Но догодина по БЕЛ изпитът ще включва 6 и 7 клас, а след две години - материалите за 5, 6 и 7 клас", обясни Михайлова.

Тя посочи, че тази година е имало нов тип задачи, ориентирани към функционална грамотност и оценяване на умения. Анализът на резултатите от изпитите показва увеличение на броя на учениците, които са работили по всички задачи.

16 ученици са получили максимален брой точки на изпита по БЕЛ след 7. клас, а по математика - 141, съобщи директорът на Дирекция "Съдържание на предучилищното и училищното образование" към МОН Евгения Костадинова при представяне на резултатите от изпитите.

"Средният резултат по български език е 53,06 точки, а по математика - 33,62 точки. По БЕЛ има близка постижимост на отворените и затворените отговори, докато по-математика затворените отговори са с по-голяма постижимост", посочи Костадинова и обясни, че част от учениците не са работили по отворените отговори. Тя уточни, че тази година има повече ученици със 100 точки и по двата предмета, както и по-малко с 0 точки.

На изпит по БЕЛ са се явили 55567 ученици, а по математика - 55474. По БЕЛ със 100 точки са 16 души, а с 0 т. - 107. По математика броят на получилите максимален резултат е 141, а 109 са с 0 точки. Само един ученик е получил максимален брой точки и по двата предмета, а с 0 т. и на двата изпита са 12 души.

С най-високи резултати и по двата предмета са регионите София, Смолян, Перник и Варна. А с най-ниски по БЕЛ са областите Ямбол, Сливен и Шумен, а по математика - Видин, Шумен и Монтана.

Училищата с най-висок резултат по БЕЛ са пловдивската математическа гимназия "Акад. К. Попов" и софийската математическа гимназия "П. Хилендарски". По математика най-добре са се представили възпитаниците на варненската

Проблемът с функционалната грамотност продължава

Изпитът след 7. клас показа, че има проблем с функционалната грамотност на учениците, обобщи каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев във връзка с резултатите от националното външно оценяване след 7. клас.

"Ясно е, че тазгодишния випуск не е по- различен от миналогодишния. Ясно е, че системата не е започнала да работи различно. Ясно е, че новите учебни програми, които бяха въведени, не са дали драматични разлики в резултатите", заяви Вълчев, цитиран от "Фокус".

Той посочи, че проблемите са ясни и не са от днес.

"Имаме проблем с резултатите по математика, които са от години. Децата днес много трудно се мотивират да учат математика и природни науки. Но основният фактор за доброто обучение си остава добре мотивираният учител", каза Вълчев и уточни, че е нужна по-голяма подкрепа и повече квалификация за преподавателите.

"Проблемът е с функционалната грамотност - с усилията учениците да придобият умения", каза образователният министър. Той посочи, че учителите трябва да полагат повече усилия да работят индивидуално с всяко едно дете. По думите му трябва да се работи повече с децата, при които се забелязват затруднения с учебния материал.