Какъв е поводът, за да ви покажем тези снимки от строежа на магистрала "Хемус".

Първо, от Dir.bg направихме репортаж, че едната колона на виадукта е пълна с вода. Второ, темата с качеството на пътищата у нас е много актуална в последните дни. 17 души загинаха край Своге, а може да се окаже, че и пътят има вина за инцидента. Иначе в момента текат ремонти на виедуктите на магистрала "Хемус".

Всичко около тунел Витиня и последващия виадукт започва така... През 1973 година другарят Тодор Живков прави първа копка на автомагистрала "Хемус".

Цари трудов ентусиазъм, проектът е тежък и мащабен.

Кипи трескав труд на скелето

Снимка: Дир.БГ

Проходът Витиня се намира в най-източната част на планината Мургаш (част от Западна Стара планина), в общини Елин Пелин, Горна Малина и Ботевград, Софийска област.

Дължината на прохода е 25,8 км, надморска височина на седловината - 965 м.

Проходът свързва Северна с Южна България, респективно Ботевградската на север със Софийската котловина на юг.

Трасето започва от гара Яна към Варна. Изкачва се по южния скат на Витиня, спуска се надолу, пресича река Бебреш и стига Ябланица. В момента тече строителство от Ябланица до местността Боаза.

Пътят вече се вижда

Снимка: Дир.БГ

Първото шосе през прохода Витиня е прокарано около 1865 г., а автомобилен път има от 1934 г., който става основната транспортна връзка от София за Северна България, като дотогава се използва предимно Ботевградския (Арабаконашки) проход.

Под най-високата точка на седловината е прокопан тунелът "Витиня" (първият от четирите тунела в посока Варна), който се състои от две тръби със сечение 86 м2 и дължина 1125 м всяка. От към София в тунела се навлиза на 928 м н.в. и се излиза от него на 880 м н.в.

Виадуктът Бебреш е съоръжение, по което автомагистрала "Хемус" преминава над долината на река Бебреш. Намира се на около 1000 м. надморска височина в Стара планина. Завършен е през 1986 година и е въведен в експлоатация същата година.

Монтажната ферма е вече в края на пътя си по колоните

Снимка: Дир.БГ

Конструкцията му включва предварително напрегнати прости греди с дължина по 58 метра. Те са разположени над 12 равни отвора при обща дължина на моста 749 метра.

Изборът на относително малки отвори на гредите е съобразен с геоложките условия. Наличната технология за тяхното производство налага изпълнението на голям брой и необичайно високи стълбове - най-високият от тях достига около 120 метра.

Разположен е след Витиня малко преди тунел Топли дол при километър 30+500 съгласно проектния километраж. Дължината му е 749 метра. Представлява две успоредни конструкции, всяка с габарит 13,5 метра на пътното платна. Височината му е около 120 метра. Завършен е през 1986-а. Виедуктът е най-високият на Балканския полуостров до 2004 година, когато в Гърция построяват виедукт от нашия.

Виадуктът "Коренишки дол" е със същите характеристики. Дължината му е 480 метра. Представлява две успоредни конструкции, всяка с габарит на платното от 13,5 метра. Най-висока колона е 90 метра. Завършен е през 1986 година и същата година е пуснат в експлоатация.

Вижте всички снимки >>>>