С новата експериментална система, която вече работи на граничен пункт "Калотина" и предстои да бъде инсталирана на още 8 ГКПП-та, граничните полицаи ще проверяват всички автомобили, които влизат и излизат за задължения, но това не значи, че шофьорите ще бъдат ограничавани да напускат страната. Тези, които имат фишове, ще бъдат отбивани встрани и ще имат 2 часа да платят чрез ПОС терминал.
В случай, че водачите решат да не плащат глобите, ще им бъдат отнети книжката и талона, а ако колата, която управляват е на тяхно име, тя ще бъде спирана от движение. Как ще проработи това говорим с Владимир Тодоров, председател на УС на Българска асоциация на пострадали при катастрофи.

- Г-н Тодоров, вече на граничните пунктове ще ни пускат, ако сме си платили всички глоби към КАТ. Това бе съобщено. Ако имаме акт, който може да се обжалва, тогава какво следва?

- На граничните пунктове ще плащаме само фишове и актове, които се влезли в сила. Ако имаме акт, но го обжалваме по установения ред, той няма да фигурира като влязла в сила санкция за нарушение. В система ще се отбележи, че наказателното производство не е завършено. Респективно ние нямаме влязло в сила наказателно постановление, а от това следва, че не го дължим.

- Електронните фишове също може да се обжалват...

- Да, но при тях имаме едностепенен процес. При тях има тази особеност, че ако платиш в кратък срок, ще ползваш отстъпка от сумата за нарушението. При фиша, за скорост, примерно, може да се обжалва, защото може да се твърди, че е карал друг.

- Значи, когато обжалваме акт или фиш, той не се отразява в системата?

- Отразява се, че не е завършено наказателното производство. В системата на МВР излиза със сигнал, че се обжалва.

 


- И това няма да е дължимо към момента на проверката?

- Да, точно така. Но не това е проблемът. В момента всички служители на КАТ, които разполагат с таблети, имат същата информация, когато правят проверка. На границата ще излиза същата информация, но с тази разлика, че на граничните пунктове ще има поставени ПОС терминали, на които можеш да си платиш глобите веднага и да продължиш. Ако не платиш, оставаш без книжка. На пътя полицаите имат същата информация, но лошото при тях е, че не можеш да платиш. От пет години комуникираме с МВР да сложат ПОС терминали и в патрулките. Служителите им няма да взимат пари на ръка. Плащаш с картата и продължаваш. А сега, ако те спрат на пътя и имаш две глоби по 200 лева, примерно, няма как да ги платиш и ти взимат книжката. А това пък води след себе си друг проблем. Ако си от Варна, но живееш в София, и ти вземат книжката, трябва да идеш до Варна, за да си я получиш. Книжката се праща по град на издаване.

- Но се оказва, че рестрикцията ще е само за българските шофьори, които имат неплатени глоби. Чуждите водачи, които имат нарушения и са санкционирани, ще минават границата свободно?
- Точно така. Ако кола с германска регистрация кара с висока скорост и бива снимана от камера, няма да има проблем да напусне страната. Причината е, че камерите на КАТ правят връзка между нарушение на пътя и номер на кола, която имат в базата си. Все още няма връзка между нашата база на КАТ и базите на други страни от ЕС. Когато чужденец кара с висока скорост и бъде сниман, то наказанието се обработва и изпраща в съответната страна. Тамошната пътна полиция вече му придвижва санкцията. Турци и румънци масово карат в България като бесни, но няма да имат санкция. Има и друго нещо, което много не се изясни. Според информациите на границата ще се проверяват и пътниците дали имат нарушения. В активния сезона на границата с Гърция се струпват, да кажем, 1000 коли. В тях има по четири човека. Какво ще стане на границата... Същото ще важи и за автобусите. Примерно 50 човека са тръгнали на екскурзия в Румъния. Всичките ли ще ги проверят? Ако в рейса се окажат 30 човека с глоби, а на ПОС терминала има опашка? Какво става? Съмняваме се, че това ще проработи в този вид. Ако колите на КАТ се оборудват с терминали, тези проверки плащания ще станат в рамките на страната, а не на границата.