Сравнителният анализ на някои от образователните системи в света и на свързаните с тях синдикални организации е направен от Синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа".

В изследването се посочва, че международният синдикален опит е утвърдил компесаторни механизми за съхранение на работещите в системата на образованието. Тези механизми са повече и по-ефективни там, където синдикатите обхващат почти всички работещи в системата.

Усилията на Израелския учителски синдикат успяват да постигнат много добра компесаторна политика - годишен отпуск на всяка седма работна година за всички членове на Синдиката.

Тази договорена година за квалификация и възстановяване помага за съхраняването на учителите до по-висока възраст за пенсиониране.

Подобна практика са постигнали учителските синдикати във Франция, Полша, Румъния и в други страни.

Австрийският учителски синдикат е утвърдил друг много успешен компесаторен принцип - по-ранно пенсиониране на педагозите при натоварване над седмичната и годишната норма. Часовете допълнителна работа в системата калкулират възможност за по-ранно пенсиониране.

Финансовият приоритет на образователната система е една от най-важните предпоставки за успешни образователни политики. Безспорен финансов приоритет са постигнали синдикатите в Дания, Швеция, Кипър, Финландия, Казахстан.

В Македония има, извоювана от синдикатите, независимост на заплащането на труда на учители и директори от броя на учениците, принцип, който позволява запазването и на най-малките училища. Това запазва системата от вредните въздействия на недобросъвестни родители и ученици, претенциите им за оценки и намесата им при наказания за провинения от позицията, че са определящ фактор за финансовата стабилност на учебното звено, посочват от Синдиката "Образование".

Изборът на училище в много образователни системи не се определя на училищно ниво, се посочва още в анализа. В него се допълва, че в много държави разпределението на учениците още от първи клас е поверено на регионални и държавни образователни структури. По идея на Израелския синдикат е организиран планиран прием в първи клас, като той се организира от общинските образователни институции.

Как си сътрудничат държава и синдикати по света?

В конституцията на Република Полша например е записано задължение на държавата и институциите не само да осъществяват социален диалог, но и императивно да ползват постигнатите резултати от този синдикален диалог, се посочва в сравнителния анализ.

В него се отбелязва, че историята на всички синдикални организации на учителите е свързана с договаряне на по-добри условия на труд - Колективен трудов договор, активно участие при създаването на закони и наредби, дискутиране и договаряне на всички проблеми и идеи, засягащи образованието и защита правата на членовете - трудови спорове в съда, обучение и създаване на училищни лидери и ръководители.

Показателна в това отношение е политиката на Казахстанския учителски синдикат, който участва в разработването на всички нормативни документи за образователната система, които не могат да съществуват без подпис от учителския синдикат. Педагогическият труд в Казахстан е високо ценен, посочват от Синдиката "Образование" и допълват, че всяка година в тази страна от държавния бюджет се квалифицират повече от 400 000 педагогически специалисти. Професията "педагог" е много привлекателна за младите в Казахстан.

Всяка година в нея се разкриват по 100 нови училища и в тях влизат по 5000-7000 млади специалисти, пише в анализа.

От българския учителски синдикат обаче заявяват, че вече е история "синдикат" да е символ на митинг, стачка и протест.

Днес визията на синдикатите по света с водещи образователни системи е експертна, авангардна, насочваща и всяваща авторитет, сигурност и просперитет на образователния бранш - гаранция за бъдеще и прогрес на съответната държава.

Това обобщава сравнителният анализ на синдиката "Образование" с председател Юлиян Петров.