Глобалната авиационна индустрия е един от секторите, които заради карантината и кризата, причинени от епидемията, са най-силно засегнати. Пътническият въздушен трафик в света спадна с пъти и авиокомпаниите, като правило, опериращи с не много високи маржове, загубиха своя източник на оборотни средства. Производителите на самолети са не по-малко затруднени - броят на поръчките бързо намалява и дори най-големите корпорации за строителство на самолети започват да изпитват проблеми с парите. Надеждата за правителствена помощ също остава неясна. Ще съсипе ли коронавирусът авиационната индустрия, коментира руският вестник "Известия", цитиран от "Фокус".

В началото на март общите загуби бяха оценени на 113 милиарда долара, а сега IATA прогнозира, че те могат да достигнат 314 милиарда долара Това е около 40% от годишния доход от световния бизнес на авиокомпаниите. Особено лошо е, че авиокомпаниите губят не само пари от отменени полети, които трябваше да се извършват наскоро или през следващите седмици. Загубите идват и от отмяна на пътуванията, които хората са планирали за втората половина на годината, когато се предполага, че карантината ще бъде премахната. Това може да се дължи както на намаляване на доходите на потенциалните пътници, в резултат на което те не искат да харчат пари, така и на обща несигурност в епидемиологичната и икономическа ситуация. Въпреки това, ранната продажба на билети също страда, а с това и паричните потоци на авиокомпаниите.

Някои авиокомпании не издържаха теста на кризата. В британската Flybe, работеща главно по вътрешни и регионални полети, на 5 март бе поставена под временна администрация. Компанията обаче изпита сериозни финансови проблеми миналата година, така че карантината само ускори неизбежното.

В края на април Virgin Australia се срина, което не бе помогнато дори от радикално намаляване на разходите. Компанията възнамерява да възобнови работата си след преструктурирането, но потенциалът й поради продължаващата криза и намаляващото търсене на транспорт е неясен. Фалит бе обявен и от няколко регионални авиокомпании в САЩ. Големите играчи се задържат, но времето работи усилено срещу тях.

За да спасят транспортната индустрия, различни държави предприемат безпрецедентни мерки в нейна подкрепа.

Междувременно превозвачите търсят всякакви средства, за да може поне по някакъв начин да компенсират нарастващите загуби. Някои минимизират дейността, като съкращават персонал и изпращат служители в неплатен отпуск. Вторите се опитват да се преквалифицират за превоз на стоки

На 27 април изпълнителният директор на Airbus Гийом Фори обяви, че компанията му бързо губи ликвидност. Процесът продължи дори след като компанията обяви намаление на производството през тази година с около една трета в началото на месеца. Скоро Фори потвърди, че спадът в производството е далеч от най-лошото, което може да се очаква от настоящата криза.

Малко по-добра е ситуацията в основния конкурент на Airbus - американския Boeing. Миналата година за гигантът на авиационната индустрия явно не беше успешна: дефектите в модела 737-MAX, доведоха до катастрофи и вече струват на корпорацията 19 милиарда долара глоби и обезщетения. Сега Boeing трябва да спести от всичко и са неизбежни масови съкращения, включително и на високо ценени специалисти.

В друга ситуация, както авиокомпаниите, така и производителите на самолети могат да бъдат утешени от резкия спад на цените на горивата поради евтиния петрол. В действителност, в контекста на текущия излишък от въглеводороди на световния пазар, транспортът може да стане по-печеливш, като намалява натиска върху авиокомпаниите и им позволява да купуват повече самолети. Това обаче ще стане възможно само в случай на сравнително ранно облекчаване на ограничителните мерки и възстановяване на пътническия трафик като цяло през следващите месеци.