"При нас, пилотите, няма инфарктни ситуации. Преди да започнем обучението, сме минали прегледи в авиолекарска комисия и психологическо освидетелстване. Обучени сме и тренираме на всеки шест месеца как да действаме във всяка една ситуация, включително и при такива, които никога може би няма да се случат".

Това разказа пред Dir.bg пилотът командир Райна Косева.

В последните дни тя се превърна в една от положителните новини, след като стана ясно, че е пилотирала с екипажа си самолет на "България Ер" по време на бурята Kиара.

Полетът завърши успешно на летище "Хийтроу" в Лондон, а Райна Косева се превърна в герой - на първо място в очите на пасажерите, а след това и за медиите. 

Извънредното внимание по-скоро притеснява командир Райна Косева, която не смята, че е извършила подвиг. 

"Мислите на всеки един пилот по време на работа би следвало да са само и единствено във връзка с изпълнението на полета. Всеки от нас е отиграл полета в главата си още от момента на влизане в брифинг. По време на полет лично аз гледам една крачка пред самолета, т.е. очаквам и отигравам в главата си това, което предстои да се случи", споделя тя. 

Стихията "Сиара" удари северната част на Европа и Великобритания. Всички полети бяха отменени, а пътуването по въздух се оказа високорисково. Райна Косева разказва от първо лице какво всъщност се усещан на борда на самолета, когато има подобни ситуации. 

"Силният вятър, ако е насрещен, бави полета, тъй като намалява скоростта на самолета спрямо земята, а ако е попътен, съответно води до по-бързо достигане на дестинацията. Понякога е съпътстван от неприятна за пътниците, но абсолютно безопасна за самолета турболенция, която ние се стараем да избягваме чрез промяна във височината или посоката", обяснява тя. 

Райна Косева е майка на 3 деца и има над 8000 летателни часа зад гърба си. Като дете е мечтаела да стане хирург, а чак след това военен пилот. 

"Не, никога в живота си не съм се чувствала герой. Самата мисъл даже е смешна, защото аз не съм сама в самолета. Освен мен, на борда има още един пилот, с който сме напълно заменяеми в управлението на самолета. Има кабинен състав, който се грижи за комфорта и безопасността на пътниците, а на земята има още много хора, които обичайно остават в сянка, но без тях полетът няма как да се осъществи. Ако трябва да се благодари на някого за добре свършена работа, трябва да се благодари на целия отбор прекрасни професионалисти", казва Райна. 

Вниманието не е ново за нея. Още през 2017 година я забелязва младият режисьор Димитрис Георгиев. Тогава Райна Косева тъкмо се връща на работа, след като е родила близнаците си. Вдъхновен от нейната история, той решава да я заснеме.

Въпреки че бяга от помпозността, тя се съгласява да участва, защото по това време Димитрис Георгиев е студент първи курс и филмът е предназначен за НАТФИЗ. В 12-минутната лента самата Райна разказва за житейския път и изборите си.

"Задачата ми беше да заснема документален портрет на човек, на когото се възхищавам. За мен професията й - жена-пилот, бе толкова впечатляваща, колкото и начина, по който балансира изключителния си професионален път с не по-малко вълнуващия си личен живот - като майка на 3 деца", разкрива пред Dir.bg Димитрис Георгиев.

Той се съгласи да предостави на Dir някои от кадрите.

Филмът е сниман през 2017 г.

Снимка: "Единствената", реж. Димитрис Георгиев

Тогава Райна Косева планира да се върне на работа след раждането на близнаците си

Кадър: "Единствената", реж. Димитрис Георгиев

Мечтала е да стане хирург, но след кратък частен курс иска да е пилот

Кадър: "Единствената", реж. Димитрис Георгиев

Райна Косева е майка на три деца

Кадър: "Единствената", реж. Димитрис Георгиев