В Северен Рейн-Вестфалия има повече салафити, отколкото в която и да е друга германска провинция. Те вече не привличат вниманието с публични изяви. Но продължават да са опасни.

"Повтаряйте след мен!"- крещи в микрофона приелият исляма германец и салафитски проповедник Пиер Фогел. Млада жена екзалтирано повтаря думите на ислямската доктрина. Това става в град Офенбах в провинция Хесен през 2010 година. В Ютюб все още се въртят видеоклипове от подобни сцени. До 2016 година салафитите се изявяваха агресивно и самоуверено пред обществото. Брадати мъже с шалвари и бели роби раздаваха по площадите на градовете в западната част на Германия безплатни немски преводи на Корана в рамките на оспорваната акция "Чети!" Те открито проповядваха своята радикална интерпретеция на исляма. На т.нар. "Ислямски семинари" биваха покръствани конвертити от цялата страна. Постепенно те създадоха и заживяха в един паралелен свят.

След забраната

Днес вече няма щандове на акцията "Чети!". През 2016 година германското министерство на вътрешните работи забрани сдружението "Истинската религия", което организираше покръстванията на конвертитите. Германската служба за защита на конституцията писа навремето, че сдружението "изповядва идеология, която подменя съществуващия конституционен ред, застъпва се за въоръжен джихад и вербува джихадистки ислямисти, както и други лица, които имат джихадистко-ислямистка мотивация и искат да заминат за Сирия или за Ирак". Радикалните салафити вече почти не се забелязват на обществени места. Те обаче не са изчезнали. "Салафитите вече действат извън полезрението на широката общественост", казва съветникът от Центъра за дерадикализиране в Бон Хан Охрон. Той консултира радикализирали се хора, джихадисти и завърнали се от Сирия и Ирак ислямисти. "Вербуването на младежи се извършва вече чрез лични разговори или онлайн. Това затруднява полицейския контрол върху салафитската сцена", споделя Охрон.

Веднъж салафит, винаги салафит?

В никоя друга германска провинция не живеят толкова много салафити, колкото в Северен Рейн-Вестфалия. 300 от общо 1000-та джихадисти, които са се присъединили към вече разбитата "Ислямска държава" (ИД) са от Северен Рейн-Вестфалия. И почти всички ислямистки мотивирани атентати и опити за атентати са извършени от хора, радикализирали се чрез салафизма. Това се отнася и до Анис Амри, който извърши кървавия атентат на коледния базар в Берлин на 19 декември 2016 година.

"Разбира се, че не всеки салафит автоматично е и терорист. Но всеки ислямски терорист е бил преди това салафит".

Тези думи чуваме постоянно от устата на различни хора, които се занимават със салафитската сцена като сътрудници на тайните служби, учители, съветници в бюрата за дерадикализиране, или в бюрото по интеграция в Бон- градът, който минава за един от бастионите на салафизма в Северен Рейн-Вестфалия.

Салафизмът е крайно реакционно течение в исляма. Неговите поддръжници приемат Корана дословно и се ориентират изключително по това, как Пророкът Мохамед и неговите непосредствени следовници са тълкували исляма. Те отхвърлят всякакви други тълкувания на исляма, привнесени от други религии и течения. В салафитския спектър има и вярващи, които следват своята строга интепретация на исляма само лично. Голяма част от вярващите обаче принадлежат към политическите салафити, които искат създаването на фундаментална религиозна държава. Те отхвърлят светските закони и германската конституция. Признават само шериата като даден от Бога закон. 12 процента от всички поддръжници на салафизма в Северен Рейн-Вестфалия са жени. Затова и салафитските жени и техните деца са под специалното наблюдение на властите.

Вербуване в затвора

Властите събират много по-лесно доказателствен материал за мъжете салафити, завърнали се от Сирия и Ирак в Германия. Те са воювали на страната на ИД, лицата им се виждат в много пропагандни видеоклипове, те гордо разпространяват своите "геройски" дела в социалните мрежи. Броят на членовете на ислямистко-екстремистката сцена в германските затвори расте. От 2013 година насам главният прокурор е завел следствия срещу 24 завърнали се джихадисти от Сирия и Ирак. Салафитите отговарят на това с т.нар. "помощ за затворниците".

"От гледна точка на силите за сигурност това обгрижване на затворниците представлява много сериозна опасност", казва шефът на Службата за защита на конституцията в Северен Рейн-Вестфалия Бургхард Фрайер.

Затворниците получават писма от мюсюлманските "братя и сестри". Чрез интернет се събират дарения за подаръци на техните семейства. Става дума за създаване на близост и релизиозно обгрижване. "Целта е хората да бъдат задържани в лоното на салафизма и да не бъдат ресоциализирани чрез затвора", споделя Буркхард Фрайер.

Смяна на поколенията

Салафитската сцена в Германия се промени много в сравнение с 2003-2004 година, казва той. "В началото имахме работа с предимно немскоговоряща салафитска сцена. Основната цел в първоначалния стадий беше мисионерството. Защото много от тогавашните участници са "религиозно неграмотни". С течение на годините салафитите ставаха все по-склонни към насилие. Връхна точка на тази готовност за насилие беше заминаването на много салафити за Сирия и то с цел да създадат Халифат в Близкия изток", казва Бургхард Фрайер.

Шефът на Службата за защита на конституцията в Северен Рейн-Вестфалия забелязва ново развитие след военното поражение на ИД.

"Междувременно се създават цели салафитски семейства, които постепенно заздравяват салафитската общност. В Германия вече имаме един салафизъм, който няма нужда от халифат и идеологизиране отвън. Той се превръща все повече във вътрешен екстремизъм", казва Бургхард Фрайер. "Цялата салафитска сцена се е капсулирала и прераства в още едно паралелно общество", заключава той.