Той се свързва с индонезийската полиция, която незабавно изпраща два военноморски кораба да открият изчезналия танкер, натоварен с 4000 тона корабно гориво.

След два дни издирване, подпомогнато от въздушно наблюдение и разузнавателни данни от Малайзия, Сингапур и Тайланд, корабът е открит. Индонезийските военноморски сили връщат плавателния съд, арестуват деветима предполагаеми пирати и спасяват невредимия 20-членен екипаж.

Случаят е от тази година. А Малакският пролив е световна супермагистрала за кораби, която е най-краткият път между Индийския океан и Тихия океан.

Всяка година над 120 000 кораба минават оттам, което превръща пролива в магнит за пирати и крадци.

Карстен фон Хьослин от Световната инициатива против трансграничната организирана престъпност посочва, че "изключително много острови са на разположение на пиратите като скривалища или бази".

Ширината на пролива варира от едва 10 морски мили (18,5 километра) на юг до 125 морски мили (231 километра) на север. Това улеснява пиратите и им дава възможност да действат със сравнително малки кораби, допълва фон Хьослин.

Координация на 4 държави

Нарасналият брой патрули от Малайзия, Индонезия, Сингапур и Тайланд обаче значително ограничава нападенията според Ахмад Пузи бин Абдул Кахар, генерален директор на Малайзийската агенция за морски контрол.

Запълнихме пропуски в операциите си и допълнително засилихме координацията, посочи той пред ДПА.

Малайзийският министър на отбраната Хишамудин бин Тун Хюсейн съобщи, че патрулите за въздушно наблюдение, както и обменът на разузнавателна информация между четирите страни Малайзия, Тайланд, Сингапур и Индонезия - са подпомогнали операциите срещу пиратите.

Засиленото сътрудничество даде положителни резултати в справянето с този проблем в Малакския пролив, според Международното морско бюро, световна група за борба с пиратството.

Данните на бюрото сочат, че през първото тримесечие на тази година в пролива е имало само четири инцидента - кражби на ниско равнище, и няма сведения за отвличания. А в първите 9 месеца на 2015 г. са регистрирани над 100 нападения, включително 13 отвличания.

Корените са в бедността и корупцията

Ян Стори, сътрудник в сингапурския Институт за Югоизточни азиатски изследвания, посочи, че правителствата трябва да направят нещо повече. Не са достатъчни само активните им усилия за спазване на законите.

Пиратството не може никога да бъде напълно изкоренено в Югоизточна Азия и причина за това са заради геополитически фактори, лоши социално-икономически условия и корупция, посочи той пред ДПА.

Стори обръща специално внимание на необходимостта правителствата да се заемат с бедността в райони, където общностите са естествена среда за разрастване на пиратството.

Корените на проблема са в бедността и безработицата в крайбрежните райони, посочи той.

Фон Хьослин призова правителствата да решат проблема с корупцията, особено в Индонезия, където стават най-много инциденти, свързани с пиратството.

Служителите в морските агенции трябва да получават по-добро заплащане, за да се премахне традицията кадрите в полицията и военноморските служби да работят на две места, се посочва в доклад, озаглавен "Икономиката на пиратството в Югоизточна Азия", публикуван през май.

Ислямисти в морето

Проблемът обаче се простира отвъд Малакския пролив, достигайки до района на моретата Сулавеси и Сулу.

Там зачестиха нападения, извършвани от ислямистки бунтовници от филипинската групировка "Абу Саяф".

Над 100 000 кораба и 18 милиона пътници минават на година през района на двете морета, намиращ се между Малайзия, Индонезия и Филипините. А годишно превозваните товари са на стойност 40 милиарда долара.

През март и април предполагаеми бойци от "Абу Саяф" задържаха в южни филипински води два индонезийски и един малайзийски кораб, като взеха за заложници 18-членния екипаж.

Неотдавна ръководителите на отбраната на Малайзия, Индонезия и Филипините съвместно обявиха намерение да създадат в района безопасни транзитни коридори за корабите. По думите на Ян Стори това е "стъпка в правилната посока."

Той обаче каза, че посреща със смесени чувства плана в района на моретата Сулу и Сулавеси да се въведат патрули също като в Малакския пролив.

Патрулите в Малака оказаха сдържащ ефект през изминалото десетилетие, остава да видим дали този резултат ще бъде повторен в района на моретата Сулу и Сулавеси, които имат доста по-дълга традиция на беззаконие, посочи той.

- - -
Оригинално заглавие: „Пиратството е ограничено, но не е изчезнало в опасните води на Югоизточна Азия"

Превод от английски: БТА