Пуснал ли е религиозният екстремизъм корени в тази страна?

Преди Абу Хафс е бил известен в Мароко млад, радикален, салафитски проповедник. Той вече не използва псевдонима си и отново се нарича Мохамед Рафикви. И иска да помага в борбата срещу радикалния екстремизъм. В чийто редици доскоро е бил. Баща му е бил религиозно консервативен и много доминантен човек. Приятелите му - също.

Образованието си младият Мохамед получава отчасти в Саудитска Арабия, където Коранът се тълкува според уахабитското учение, т.е. пуристично и дословно. "Учеха ме само на едно тълкуване на исляма. Учителите никога не са ми казвали, че има различни интерпретации. Едва по-късно го разбрах, което беше голям шок за мен", разказва Рафикви.

Дотогава той се числял към проповедниците в Мароко, които ругаят неверниците и ликуват при терористични нападения като тези от 11 септември в САЩ. Според тях те са справедливо наказание за неверниците.

Уахабизмът - оръжие срещу левите сили

Уахабизмът е крайно консервативно учение и днес се смята за хранителна почва на т.нар. "Ислямска държава". Започва да навлиза в Мароко през 1970-те и 1980-те години. Периодът на реислямизация се налага по времето на крал Хасан Втори. Той се опитва да противопостави уахабизма на левите сили, които поставят под въпрос монархията в Мароко.

Ахмед Асид, религиозен експерт в един кралски институт в Рабат, описва налагането на уахабизма в Мароко по следния начин: "Чрез уахабизма трябва да се възцари мир. Защото уахабизмът се основава на идеята, че владетелят знае какво трябва да се направи в интерес на мюсюлманите и всеки приема това. Да се противопоставяш на владетеля е престъпление, според уахабизма."

Метастази

В Мароко се налага консервативното тълкуване на исляма. Включително в училищата и университетите. Дългогодишният директор на Кралската национална библиотека в Рабат Джрис Кроуз си спомня за това време следното: "Преди 2000-та година не се преподаваше философия, само социални науки. Но социологията беше според ислямското разбиране. Изучаваше се история - но не история на света, а история на исляма. Всички предмети бяха ислямизирани."

Все повече Мароко залита към религиозния консерватизъм и авторитаризма, към радикализма, продължава Кроуз. Салафити подтикват към насилие млади хора от периферията на обществото - в името на исляма. През 2003 г. 12 атентатори от гетата на Казабланка убиха 40 души, което беше тревожен сигнал.

Правителството взема мерки

Оттогава насам в Мароко се опитват да противодействат на екстремизма: установен е по-строг контрол върху проповедниците и имамите, институциите полагат повече грижи за бедните хора в покрайнините на големите градове. През 2015 г. бе създаден Център за правни разследвания, който отговаря всъщност за борбата срещу терора.

От основаването му досега в Мароко са ликвидирани 46 терористични клетки, казва шефът на звеното Абделхак Киам. И още една цифра назовава той - 1 664 мароканци дотук са се присъединили към джихадистки групи в чужбина, повечето от тях към "Ислямска държава". Необходимо е да се борим срещу причините за радикализма. Особена роля в тази борба имат семейството, училището и гражданското общество, посочва Киам.

Бившият салафитски проповедник Мохамед Рафикви е лежал девет години в затвора. И още там започнал да се опитва да въздейства на млади екстремисти, за да ги отклони от салафизма. Мохамед казва, че ще продължи да го прави: "Бях готов да стана джихадист. Знам как мислят, знам какви са мотивите им, как използват Корана за себе си. Днес съм готов да използвам този свой опит в борбата срещу тероризма."

* Текстът е публикуван тук>>