Нова транспортна схема и промени в движението на градския транспорт в София, нови правила при паркирането, как ще плащаме "зона" през Вайбър, кога ще заработи новата тикет система. Как се справят и шофьорите по време на епидемията от коронавируса. За тези и още много други неща разговаряме с изпълнителния директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) в столицата Димитър Дилчев.

Ето какво сподели той пред Dir.bg.

- Г-н Дилчев, как се справя Центърът за градска мобилност (ЦГМ) в условията на пандемия? В началото на кризата пътникопотокът спадна три пъти. Сега сме октомври - какво показват разчетите?

- Центърът за градска мобилност участва активно във всички мерки, които се прилагат във връзка с ограничението на COVID-19. От началото на пандемията до момента ние направихме и правим всичко възможно първо общественият транспорт да не спира нито за ден, въпреки трудностите по време на извънредното положение, и второ - той да е безопасно и сигурно място. Продължава изискването в превозните средства да се пътува с маска или друго защитно средство. Продължаваме да напомняме на нашите пътници, че е важно да мият ръцете си, да спазват социална дистанция по възможност, да пазят себе си и останалите.

Всеки ден превозните средства се дезинфекцират два пъти - преди да излязат от гаражите и депата, и през деня на крайна спирка.

Дезинфекцират се всички каси, метрото и всички офиси. Що се отнася до пътникопотока в първите дни на извънредното положение, той беше с 90% спад, сега е със спад около 40 на сто.

- Хората спазват ли противоепидемичните мерки? Глобата от 300 лева за пътник без маска има ли ефект?

- В последно време често благодаря на пътниците за разбирането и спазването на здравните протоколи, когато са в обществения транспорт. Сега ще го направя пак. Защото големият процент от хората са съзнателни и спазват правилата. Всеки ден по няколко екипи на полицията и нашите контрольори проверяват определени маршрути в различни райони. Малък е процентът на пътниците, на които полицията пише протоколи за санкции. Често получаваме питания защо контрольорите ни не свалят и глобяват пътниците, които по някаква причина са решили да пренебрегнат правилата за носене на маски. И сега използвам случая да уточня, че санкциите се налагат само от полицията. Те имат тези правомощия. Но истината е, че и до всеки пътник да има полицай или контрольор, това няма да помогне. В тази ситуация на пандемия само от нас зависи как ще ограничим нейното разпространение. Общата ни работа е много по-ефективна от глобата в този случай. И да, тя не е малка - 300 лева, нека и това да подчертая.

Снимка: Булфото

- В момента градският транспорт в пълен обем ли работи?

- Да, общественият транспорт работи в пълен обем. Единствено нощните линии с решение на общинския съвет са спрени до края на настоящата година.

- Имате ли заразени служители и колко са? Тестват ли се регулярно служителите?

- Нямаме нито един от водачите, който да е заразен. Още в първите дни взехме решение да ги отделим и да нямат достъп до пътниците. Това създаде неудобството за част от пътниците, които бяха свикнали да си купуват билети от шофьорите и ватманите, но компенсирахме това неудобство като нашите контрольори започнаха за продават превозни документи. Отскоро билети се продават и във всички пунктове на Български пощи и Тотото. По-важното в случая е здравето на водачите.

- Очаква ли се скоро шофьорите да започнат отново да продават билети?

- Да, обмисляме това. Всичко зависи от ситуацията.

- Как върви реализацията на проекта за "електронен билет", с който ще се плаща за изминато време? Обяснете повече.

- Това е много повече от електронен билет. Става дума за промяна на системата за закупуване и използване на превозните документи,

както и въвеждане на видеонаблюдение.

Система позволява да се събират данни в реално време, на чиято база ще се изготвят анализи за транспортните модели в града. Ще бъдем наясно кои са предпочитаните линии, кои са тези, които не се ползват достатъчно и защо, ще можем по-бързо да променяме маршрути, да намалим времето за преминаване между спирките и престоя на тях, ще познаваме по-добре навиците и желанията на пътниците. Предстои влизането на видеонаблюдението, което ще ни помогне да гарантираме по-голяма сигурност в превозните средства. Ще стартира в края на октомври.

Що се отнася до превозните документи, то те ще могат да се купуват онлайн.

През декември ще стартира услугата за закупуване на превозен документ с безконтактна карта. Скоро телефоните ни ще могат да бъдат и карти за транспорта. А и вече няма да е необходимо да има различни видове превозни документи за наземния транспорт и метрото - картата ще е една. Предстои да се вземе решение от Столичния общински съвет дали пътуването ще бъде за време, или разстояние. На този етап позициите са повече за това новият превозен документ да бъде за време. Тази практика и сега я има в метрото и тя е позната за столичани.

- Какви са загубите на дружеството за времето на кризата?

- Към настоящия момент загубите на дружеството са в размер на 35 млн. лева.

- Скоро коментирахте и санкции за неправилно паркиране в София, но не само за "синя" и "зелена" зона...?

- Знаете че, Центърът за градска мобилност получи правото да има и служба за контрол. Мотивът за това е, че градът непрекъснато се развива и има нужда от повече ред и спазване на правилата. Много често получаваме сигнали, на които нямахме възможност да реагираме. През миналата година направихме няколко акции като предупреждение към водачите, които спират в зоната, но в район на кръстовище или така, че правят "тапи". Акциите се приеха доста положително, тогава давахме и възможност на водачите в рамките на определени часове да преместят колите си.

Това, което предстои, е, че след 20 октомври нашите служители от службата по контрол ще могат да поставят фишове за нарушения на автомобилите по ЗДвП. Това са всички онези водачи, които са паркирали в зелени площи, на място, на което пречат на преминаването на обществения транспорт и т.н.

Тези санкции са в размер на 20 до 200 лева. Фишовете ще се поставят на колите, а водачът ще ги заплаща по сметка на Столична община, тогава когато плаща своите данъци.

- Максималната глоба е до 200 лева, а това е много сериозна сума. Какво трябва да е нарушението, за да бъде наложена максималната санкция?

- Санкциите са разписани в закона. Контрольорите ни няма да ги определят сами.

- Предвиждат ли се промени в обхвата на зоните за платено паркиране?

- Предложенията за промени на зоните се правят от гражданите и районните кметове, които след съответните обсъждания ги предлага на общинския съвет. На този етап "Слатина" и "Триадица" са двата района, които са поискали разширение на зоните. Но все още няма решение.

Това, което стартирахме буквално преди дни, е новият чат бот на ЦГМ заедно с нашите партньори от Вайбър и Мастъркард. Това е нов канал за информация, през който може да се получават новини, съобщения за маршрутни промени, за най-близкия пункт за продажба на превозни документи и да се заплати зоната. Последното е абсолютна иновация.

То пести още повече време и е доста удобно. Плащането за паркиране се случва изцяло във Viber чат бота на ЦГМ. След абониране за чат бота потребителят получава възможност да се регистрира или да продължи със съществуващ вече профил. При регистрация, новите потребители споделят име, имейл адрес, телефон и парола в портала за регистрация на ЦГМ.

Потребителите могат да добавят една или повече дебитни или кредитни карти, както и да добавят едно или повече превозни средства, за които да плащат синя и зелена зона. За удобство, след първоначалната регистрация информацията се пази от системата и шофьорите могат лесно и удобно да платят зона само с натискането на няколко бутона.

След регистрацията си, всеки потребител може да създаде в профила си депозит, с който да заплаща синя или зелена зона. Зареждането на депозита става чрез предварително регистрирана дебитна или кредитна карта, без значение от банката. При заплащане на зона, системата тегли автоматично нужната сума от депозита на потребителя, а не директно от картата му. Разработихме и един много забавен пакет със стикери, който е безплатен и всеки може да го използва.

- По време на кризата имаше период, в който зоните в София не работеха. Какъв е анализът от това?

- В този период това беше възможно най-удачното решение, но то показа еднозначно каква ще е София без зони - пълен хаос.

- Има и промени в маршрутите в София. Автобус №306 вече не се движи. Други промени какви се планират? Връзките към новите станции на метрото как ще се уплътнят от градския транспорт?

- За първи път ще има всеки ден транспорт до планината Витоша, включително и през зимните месеци. Също така вече е действаща новата тролейбусна линия 3, която свързва Пета градска болница с Окръжна болница. Автобусна линия 21/22 отново беше разделена на две и сега две линии обслужват съответно Подгумер и Войнеговци, а автобус 90 прави връзката с метростанция "Хаджи Димитър". Направен е графикът на наземния транспорт заедно с този на метрото. Знаете ли, че често ни пишат пътници с молба да променим разписанието, а ние се отзоваваме.

Преди години променихме движението на един от тролейбусите с една минута, така че да е в синхрон с метрото, за да може учениците от СМГ да отиват навреме за един от часовете им. Това беше по молба на самите ученици.

Преди малко повече от месец променихме разписанието на една от автобусните линии, която използват жителите на Перник, които идват в София по работа. Оказа се, че заради минутка им се налага да чакат на спирката. Сега вече не е така. Или в едно изречение - градът всеки ден се променя и ние търсим най-добрите решения за това. Защото истината е, че колкото и сега невероятно да ни се струва бъдещето не е в автомобилите, а в обществения транспорт. И всеки модерен град осъзнава това.