Предстоят проби на стрелка номер 20 в района на гара Нова Загора, за да се разбере дали тя е в основата на инцидента, при който към 3,20 часа сутринта в петък в района на гарата дерайлираха 10 вагона от товарен влак. Това обяви пред "24 часа" Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване и ръководител на Специализираното звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт, който започна проверка на място.


"Няма пострадали хора, щетите са само материални, но големи. Разпилян е ценен товар на канадска фирма, а поне половината от дерайлиралите вагони, всеки от които струвал по 100 хиляди евро, стават само за скраб", смятат от фирмата, собственик на влака. Предстои мястото да бъде разчистено с помощта на големи кранове.

Заради катастрофата движението на влаковете през гара Нова Загора по линията София - Бургас през Пловдив бе спряно до 8 часа и 5 минути в петък, след което бе възстановено по един от гаровите коловози. През това време няколко влака трябваше да минат по заобиколен маршрут и закъсняха на крайните си гари.

При инцидента са повредени и около 200 метра железен път и стълб от електрическата мрежа. Част от вагоните са се обърнали върху първи коловоз на гарата в Нова Загора, на който преди години се композираше пътническият влак Нова Загора - Симеоновград, който обаче е спрян от края на октомври 1999 година.

Според Бойчо Скробански към 3,20 часа през гара Нова Загора е трябвало да премине транзит товарен влак на частната фирма "DB карго" с английски дизелов локомотив и 25 вагона с общо тегло 1150 тона, който превозвал меден концентрат от Челопеч за износ през пристанището в Бургас. Композицията навлязла в района на гарата по график със скорост около 65 километра в час, която е допустима според уточнението на експерти. Дежурният ръководител на движението задал на влака да премине по четвърти коловоз транзитно към Бургас.

В един момент се скъсал винтов спряг между четвърт и пети вагон, а след това - и винтовият спряг между пети и шести вагон. В този момент през стрелката минал петият вагон, след което тя по неясни засега причини се обърнала и насочила влака не по зададения четвърти коловоз, а по трети. Тази внезапна смяна на посоката вероятно станала причина да се обърнат 10 вагона, всеки от които тежи пълен по около 84 тона и има голяма инерционна маса. Машинистите усетили лашкането и веднага спрели композицията, която се скъсала след петия вагон.

В Нова Загора коментират, че съоръженията по железния път тук са нови, ремонт е правен преди около 4 години. Започналото досъдебно производство ще трябва да установи дали причина за инцидента е технически проблем или човешка грешка.