От началото на годината при катастрофи у нас са загинали 24 деца, каза вътрешният министър Младен Маринов при откриването на форум, посветен на пътната безопасност днес.

По данни СЗО над милион са загиналите в световен мащаб годишно, а цената за справянето с проблема минава милиарди долари. До 2030 катастрофите ще са петата причина за смъртност в света.

Около 56 на сто намаление на жертвите за последните седем години отчита статистиката, но все още сме далеч от най-добрите цели, посочи Маринов.

Най-често ранените са деца, а България е с най-много жертви. В 96,5 на сто от случаите човешка грешка е причина за катастрофите. Транспортна система, нетолерантна към грешките, коли в добро състояние и добри пътища са само едно от решенията на проблема.

Снимка: БТА

Транспортният министър Росен Желязков заяви, че започва разработването на нова стратегия за пътна безопасност в периода 2020-2030 година, съобщи БТА. Отчита се повтаряемост на грешките и затова в новата стратегия трябва да се наблегне и на подготовката на шофьорите, инфраструктурата, състоянието на автомобилния парк и контролът. Системите на транспортното и вътрешното министерство ще бъдат свързани, за да се избегне възможността изпити за шофьори да бъдат вземани с фалшиви лични карти. Дори е възможно да бъдат купени специални коли за изпити, оборудвани с техника, която да показва поведението на всички. Не е изключено да бъде върнат изпитът на полигон, а изпитите могат да бъдат с променена форма. Обмисля се да има стикери, които да показват кой автомобил колко замърсява въздуха. Освен това сервизите вече ще трябва да дават гаранция за ремонтите за шест месеца и ще трябва да е ясен и произходът на частите, посочи Желязков.

Заместник-регионалният министър Малина Крумова смята, че за пътна безопасност вече трябва да се говори по нов начин. Качествената инфраструктура може да гарантира, че при човешка грешка, щетите биха били минимални. По нови параметри се прави оразмеряване на пътищата. Ключов елемент остава контролът обаче и затова ще бъдат повишени изискванията към строителния надзор.

Ресорният зам.-образователен министър Таня Михайлова смята, че безопасността на движението по пътищата е предизвикателство пред всяка институция. А работа на училищата е да учи децата на пътна безопасност. Затова от тази година има такива часове в детските градини и училищата. В тази насока програмите не са променяни с десетилетия. Но роля имат и родителите, посочи още Михайлова.

Матю Болдуин, главен координатор по пътна безопасност в ЕС, цитира изследване на СЗО, която нарича "епидемия" смъртността по пътищата. Трябва да се работи още, за да се стигне до нивата на безопасност, за да се стигне до цифрите в авиацията. Около 25 000 загинали всяка година в Европа, сочат цифрите. Ръст в смъртността има не само при децата, а и при възрастните. Половината от катастрофите стават в населените места.

Швеция и Великобритания дават най-малко жертви по пътищата, България е на 27 място в Европа. Това е сериозен проблем, посочи той.

Снимка: БТА