ЖП пътищата на Източна Европа: Приоритет №1 за подобряването на транспортната свързаност
Развитието на добра транспортна мрежа е предпоставка за конкурентноспособността на ЕС, обединиха се участниците в дискусията на петото издание на Green Transition Forum
Укрепването и развитието на транспортната свързаност в Централна и Източна Европа означава повече мобилност, повече инвестиции и по-мощна търговия, но и по-голяма сигурност в регион, който има шанса да играе водещата роля на първо място благодарение на възловото си местоположение. Около тази визия се обединиха участниците в дискусията "Транспорт и свързаност: Гръбнакът на конкурентоспособна ЦИЕ" по време на петото поредно издание на най-голямото събитие за трансформация и развитие в Централна и Източна Европа се провежда от 16 до 20 юни в Sofia Event Center. Организатори са Green Transition Forum , Dir.bg и 3Е-news.net. Модератор на панела за трансформацията в транспорта беше Петър Витанов, член на ЕП (2019-2024).
Още снимки ВИЖТЕ ТУК >>
В дискусията участваха още вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, специалният пратеник за инициативата "Три морета" и председател на Надзорния съвет на инвестиционния фонд на "Три морета" Беата Дашинска-Музичка, координаторът на TEN-T за Западните Балкани - Източното Средиземноморие Мариан-Жан Маринеску, главният изпълнителен директор на SOF Connect Хесус Кабайеро и съоснователят на Cleantech for CEE Сузана Карп.
"Регионът на Централна и Източна Европа е повече от географски кръстопът. Той е гръбнакът на свързаността на Европейския съюз, свързващ хора, стоки и икономики. Като такъв ще бъде жизненоважен за оформяне на бъдещето на транспорта в Европа", заяви в специално видеообръщение еврокомисарят по устойчив транспорт и туризъм Апостолос Цицикостас.
"За да остане Европа конкурентоспособна, тя трябва да даде приоритет на развитието на добре свързана и устойчива транспортна мрежа, укрепвайки мобилността и интеграцията във всички свои региони", допълни еврокомисарят. Той изтъкна, че Европа трябва да приоритизира изграждането на ефективна и екологична транспортна мрежа.
"Мога да ви уверя, че ЕС е изцяло ангажиран с подкрепата на този преход", категоричен беше Цицикостас. Той изтъкна, че Европейският съюз активно инвестира в декарбонизацията и модернизацията на сектора чрез редица финансови инструменти, сред които Механизмът за свързване на Европа, Кохезионният фонд и Механизмът за възстановяване и устойчивост. "Това не са просто финансови инструменти; те са двигатели на промяната", коментира той тяхната роля.
Пътят към климатично неутрална Европа е чрез иновации, инвестиции и решителност. Той преминава през Централна и Източна Европа и в тов отношение регионът може да играе водещата роля, акцентира еврокомисарят.
Българският министър на транспорта Гроздан Караджов взе повод от думите на Цицикостас и изрази категорично съгласие с неговата теза. "Заедно с комисаря сме на едно и също мнение - държавите от региона се превръщаме в реалния кръстопът на всичко, което става в Европа", каза той. Караджов очерта визията си за развитието на транспортния отрасъл у нас.
Железопътният транспорт ще бъде гръбнакът на българската транспортна система, обяви министърът пред форума. "Разработваме нов закон - за обществения транспорт, в тази рамка жп транспортът ще се превърне в гръбнака на транспортната система и всички останали ще бъдат подчинени. Тоест, няма автобусът да тръгва преди влака. И това ще стане веднага, не след 10 години. 30 години беше точно обратното.", предупреди Гроздан Караджов. Той отчете, че през последните 30 години автобусният транспорт се разви за сметка на жп транспорта, който пък се оказа в много тежко състояние.
Караджов направи ретроспекция на коридорите през наша територия, като напомни, че коридор №8, който беше по българска инициатива, вече става много важен, тъй като свързва Адриатика с Черно море и е най-важният път към Азия и Изтока. Коридорът Север - Юг също е ключов, като и двата маршрута пестят гориво и енергия, което е от голямо значение за екологията на континента, подчерта министърът на транспорта.
По думите му страната ни не само трябва да ускори строителството на трети мост на река Дунав, но също така да постигнем споразумение за изграждането на трети, четвърти и пети мост. "Ще търсим начин за финансиране на тези коридори между трите държави с помощта на ЕК", каза министърът на транспорт, визирайки България, Румъния и Гърция.
"Три транспортни коридора прекосяват България. Но имаме и други интереси - Транскаспийския коридор, а за България TEN-T ще бъде национален приоритет", обобщи Караджов. "Целим построяването на поне два тунела, с голяма дължина, които ще свържат Северна и Южна България", изброи още Караджов. По думите му сега прекосяването на това разстояние отнема час и 45 минути, докато по права линия разстоянието е 35 км, което е недопустимо. Министърът заключи, че Европа досега е подценявала своята сигурност, която ознчава и добра транспортна свързаност. "Стара планина също е естествена преграда на Балканите. Сега сме 21-ви век, може ли да оставим планината да пречи на транспорта? Не, трябва да търсим решения за пъти връзки", ктегоричен е Гроздан Караджов.
Председателят и главен изпълнителен директор на Бизнес съвета на Три морета Беата Дашинска-Музичка обясни как инициативата три морета може да подобри транспортната свързаност. Музичка отправи своя поздрав към организаторите на форума, който, по думите й бързо набира инерция и се разраства. Инициативата Три морета засяга почти 1/3 от населението на целия ЕС, напомни тя.
Беата Дашинска-Музичка също извади пред скоби железопътния транспорт, интермодалния транспорт и проектите, които трябва да бъдат част от програмата TEN-T.
Беата Дашинска-Музичка, Председател и главен изпълнителен директор, Бизнес съвет на Три морета
По думите й инвестициите в жп транспорта ще ускорят и развитието на икономиките в ЦИЕ. "250 хил. км е разстоянието от Талин до Констанца, 32 часа отнема покриването му, това е 2 дни и половина", направи сравнението Музичка, като посочи, че от същата изходна точка до Барселона се стига за ден и половина.
"Защо? Защото жп мрежата е в много лошо състояние. Трябва да инвестираме в железниците, защото това ще ускори и икономиките ни. Тя посочи, че има изоставане в региона, но трябва да наваксаме. "Залогът е дали искаме да бъдем обект, или субект в развитието на този проект", обобщи тя.
Координаторът по TEN-T за Западни Балкани - Източно Средиземноморие Мариан-Жан Маринеску постави ударението върху подобрението на свързаността в Западните Балкани. "ЕС трябва да бъде конкурентноспособен. От две години това става още по-важно. Без транспорт няма как да имате добър, конкуретноспособен бизнес. За транспорт пък ни е нужна добра инфраструктура. Но нека първо да си оправим икономиката, а после да декарбонизираме", призова Маринеску.
Координаторът по TEN-T за Западни Балкани - Източно Средиземноморие Мариан-Жан Маринеску
Снимка: Булфото"За да бъдете конкуретноспособни, вие трябва да имате и сигурност. Имаме заплаха на източните граници на Европа, която няма да изчезне. Винаги е било така - Русия никога не е била добър приятел, винаги е застрашавала сигурността ни", каза Маринеску. По думите му от една страна регионът може да е портата от Адриатическо море, а в същото време може да осигурява и сигурност, защото трябва да сме готови от военна гледна точка. Координаторът по програмата TEN-T постави на масата и друг належащ за решаване проблем - стандартизацията и интероперативността на транспортните връзки и по-конкретно жп връзките, тъй като "може да построим прекрасна инфраструктура до границата, след което влаковете спират". Маринеску призова, ако може, тези стандарти европейските страни да изработят и въведат преди 2050 г.
Главният изпълнителен директор на фирмата, която стопанисва Летище София - SOF Connect, Хесус Кабайеро, изведе темата от жп фокуса и напомни, че има транспортна свързаност и по въздух, като доразви визията на транспортния министър Гроздан Караджов за бъдещето на публично-частното партньорство в транспорта. През 2030-2031 г. България ще има връзка с 30 млн. капацитет за обработване. През юли започва строежът на Терминал 3, в който компанията влага 624 милиона, съобщи Кабайеро.
"Ще имаме летище, което ще е първото петзвездно в този регион", изтъкна той. И напомни, че само за няколко години компанията концесионер е увеличила БВП на страната с 25%. В същото време си намаляваме емисиите с 50%, въпреки че сме увеличили свързаността с 20 на сто, подчерта Кабайеро. "Въглеродонеутрални ще станем, имаме и най-ниските тарифи, сравнено с Европа, държим да бъдем най-конкуретното летище, защото една компания, която каца, търси къде й е най-изгодно", коментира той. По думите му това носи инвестиции и води инвеститори. Летище София ще има славата и на пионер в дигитализцията, добави още Кабайеро. За целта Европа подкрепя с 5 милиона евро въвеждането на първите частни 5-G мрежи за летищата във Франкфурт, Виена и София.
"Европа ни дава 1 милион евро, за да си декарбонизираме флота, енергията да е зелена", обобщи Кабайеро, като напомни, че при преминаване към електрическа мобилност, ще трябва да се подобрят и ел.подстанциите. "Трябва да убедим хората, че всички тези проекти дават ефикасност и свързаност. И когато инвеститорите дойдат, те ще подобрят конкурентноспособността", изтъкна концесионерът.
Изоставането в транспортната свързаност, но като плюс, отбеляза Сузана Карп, съосновател на Cleantech for CEE. По думите й е твърде вероятно, "тъкмо защото сме по-малко интегрирани от транспортна гледна точка, в нашия регион да сме и много по-привлекателни за инвеститорите от гледна точка на декарбонизацията".
"И заради това ние сме по-добри откъм иноватори и дигитална свързаност. Според нея европейската конкуретноспособност ще се повиши, ако нашият регион поеме водачество. "Да инвестираме в Югоизточна Европа, имаме работна ръка, имаме земя, има икономически потенциал в размер на трилиони", призова тя.
"Зеленият преход ще бъде рентабилен, но не може парите да дойдат преди да сме започнали. Ние знаем, че зеленият преход е добър за региона и ако трябва да бъдем водачи, трябва да се възползваме", подкани Сузана Карп.
Green Transition Forum 5.0 се утвърждава като голяма и важна платформа за диалог между Европейската комисия, националните правителства, експерти, компании и медии. С петото си издание форумът позиционира България като активна част от разговора за бъдещето на зелените политики в Централна и Източна Европа и дори като инициатор на този дебат в региона.
Генерални Партньори: Астелас Фарма България, Геотрейдинг АД, Електрохолд България , Асарел Медет АД, АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ АД, Филип Морис България
Основни Партньори: Дънди Прешъс Металс, Аурубис България, ОББ, МЕТ Енерджи Трейдинг България, Фондация Лъчезар Цоцорков, Глобален договор към ООН, PHOTOMATE, European Investment Bank, Българска банка за развитие, Телелинк бизнес сървисис, OMV Petrom, УниКредит Булбанк, Лидл България, Хайделберг Матириълс Девня АД с проект ANRAV, Байер, Mercuria, Елаците-Мед АД, Енергео ЕООД, Геотехмин ООД, Геострой АД, ИТР Сървисиз ЕООД, EVN България, Състейнабъл Енерджи Съплай ООД, БФБ, Carbonaires, Vivacom, Главболгарстрой, Камара на строителите в България, Електроенергиен Системен Оператор, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП)
Партньори: ПОК "Доверие", БМФ Порт Бургас, wpd България, Фонд ФЛАГ, Сдружение "Соларна Академия България", СОФ Кънект-операторът на летище "Васил Левски", ТЕЦ "БОБОВ ДОЛ", ICGB, Български Енергиен Холдинг ЕАД, НЕК ЕАД, Булатом, GCR, Джуниър Ачийвмънт България, EIT Community Hub в България, Cleantech Bulgaria, Булгартрансгаз ЕАД, Българска федерация на индустриалните енергийни консуматори и абревиатурата: БФИЕК, The Green for Growth Fund, Finance in Motion (FiM), ЕКО ПАРТНЪРС БЪЛГАРИЯ АД, Фонд на фондовете (ФнФ), Първа инвестиционна банка, AES, Порше БГ, NEXT BASKET, Девин, Райфайзен Адвайзъри ЕООД, Делта Клауд ООД, DOZZA drinks, Омега Пауър Груп ЕООД, Chill&Bite micro market, Cult Gourmet Catering, Сладко и Солено за Приятели.
Логистичен партньор: Turkish Airlines
Мобилност: Enterprise Rent-A-Car
Настаняване: Hilton
НАЙ
Уволненият руски министър на транспорта бе открит мъртъв
Последният бой на Момчил войвода - 680 г. от битката срещу византийско-османските армии
Студенти по право събориха в съда забраната да се получава стипендия при платено обучение
Божанков: Ръководството на ПП ползва мрежа от фалшиви профили, като тази на “Възраждане”
Привикват шефове на служби в НС заради рисковете пред влизането ни в еврозоната
Уволненият руски министър на транспорта бе открит мъртъв
Руска въздушна атака удари 6 украински области, има убити и десетки ранени, сред тях и деца
Екссъветник на Зеленски: "Цивилизованият свят" иска войната да продължи възможно най-дълго
Желязков: Аватари спекулират с еврото, за да реализират политически проекти в мътната вода
Пуснаха от ареста биячите от центъра на София, родителите им твърдят, че защитавали момиче