Станислава Арнаудова е изпълнителен директор и мажоритарен собственик в "Интелигентни трафик системи" АД /ИТС АД/. Компанията, създадена през 2012 г., е първият избран национален доставчик за предоставяне на услуга за електронно таксуване на пътни такси - винетки и тол,и официален партньор на Агенция "Пътна инфраструктура". Преди да ориентира бизнеса си към тази все още нова за България дейност, завършилата Международни икономически отношения Станислава Арнаудова създава успешната верига за дистрибуция на мобилни телефони и услуги 2be, която впоследствие продава на един от водещите мобилни оператори. Малко преди официалния старт на тол системата разговаряме с г-жа Арнаудова за това какви ще са ползите от въвеждането й - за страната ни, за транспортния бизнес, за пътищата и за всички нас.

- Как ще коментирате официалното съобщение до медиите на Агенция "Пътна инфраструктура" от 20 юни, според което регистрираният втори Национален доставчик на услуги, с който беше сключен договор на 14 май 2019 г. "Телетол" АД, няма да има възможност да продава електронни винетки, тъй като не е постигнал оперативна съвместимост на база интерфейс с Електронната система за събиране на пътни такси?

- Не смятам за удачно да коментирам решенията на АПИ и то особено по отношение на други кандидати за национален доставчик за електронно таксуване на пътни такси. Това, което мога да кажа като изпълнителен директор на "Интелигентни трафик системи" АД е, че за нас електронната система на АПИ и сигурността й са абсолютен приоритет при разработване на нашите услуги. Това е отговорност и към парите на нашите клиенти, която не можем да си позволим да делегираме на друг. Разбира се, в наше време са възможни много и разнообразни технически решения, но за ИТС водещото винаги е било и ще бъде първо, изискванията на АПИ, залегнали в договора ни с агенцията, и второ - сигурността на плащанията на гражданите, която в нашия случай е с най-висока степенна защита, каквато има и банковият софтуер. 

- Освен Телетол, АПИ съобщи в четвъртък за още двама кандидати за Национален доставчик на услуги , които искат да партнират на агенцията в събирането на пътни такси. Страхувате ли се от конкуренцията?

- Конкуренцията винаги води до усъвършенстване на продуктите и ползи за потребителите, което пък повишава търсенето им. Така че я възприемам като положително условие за развитието на всяка една компания. Никога не е било моя цел ИТС да са единствени на пазара.Аз съм човек, който харесва динамиката, развитието на нещата, възможността да се пребориш и да докажеш, че си най-добър в дадена сфера. За мен предизвикателството е да бъдеш пръв и иновативен, което важеше и за предишната ми компания 2be. По-интересно е да правиш нещо, което никой преди това не е правил. Но за да го направиш успешно, трябва да си подготвен и да инвестираш предварително много труд, експертиза и финансови средства. Трудно е да регистрираш днес компания и утре да отговориш на изискванията, които държавата има към този бизнес.Има и национални специфики, национално законодателство, които трябва да се имат предвид. След 7 години работа, в момента ИТС има над 60 % пазарен дял. Естествено е да искаме да го увеличим и да запазим лидерската си позиция на пазара. Приемам го лично, като лично предизвикателство.

- Какви са предимствата и ползите на българската тол система и в частност на Вашата услуга, която ще предлагате под марката TollPass?

- "Интелигентни трафик системи" е разработила безотказна и сигурна система за таксуване по пътищата на собствениците или ползвателите на тежкотоварни пътни превозни средства с тегло над 3,5 тона. Услугата, която ще се предлага под бранда TollPass, е базирана на GPS технология. Това означава, че няма да има необходимост шофьорите да спират и да чакат на опашки, за да платят таксата за преминаване. Освен икономически, това има и големи екологични ползи. Също така подпомага собствениците и мениджърите на транспортните фирми, които чрез системата имат непрекъснато данни за своите тежкотоварни превози.TollPass им дава точна информация и възможност за контрол. GNSS технологията за позициониране отчита четири параметъра - тегло на автомобила,емисионен клас, брой оси и клас на пътя, по който се движи. Самото отчитане ще става по два начина - ръчно и автоматично. При ръчното трябва да се купи маршрутна карта. Тя е подходяща за камиони и автобуси, които минават транзит през България. Изисква се въвеждането на начална и крайна точка на маршрута, както и посочването на до шест междинни точки, през които ще мине превозното средство. Автоматичното отчитане за изминатото разстояние на камиона може да става чрез бордово устройство GNSS или чрез GPS тракер. Този модел е препоръчителен за превозвачите, които използват всекидневно българските пътища. Бордовото устройство ще се инсталирана предното стъкло на превозното средство и, образно казано, ще бъде неговата банкова карта. То ще индикира за нивата на баланса по сметката и ще показва данни за превозното средство като тегло, брой оси, емисионен клас. Поредната добра новина за нашите клиенти е, че бордовите устройства няма да се купуват, а ще се ползват срещу депозит. Ще предложим на нашите потребители и изключително изгодна цена за месечна такса за обслужване на бордово устройство.

-Очаквате ли някакви проблеми при старта на тол системата и какви?

- TollPass е старателно подготвено, усъвършенствано техническо решение и ние не очакваме проблеми с тол системата и бордовите устройства. Дори ако се случи клиент на компанията ни да има затруднение по време на пътуването си, системата автоматично ще изпрати съответната информация на всички нива, като уведоми както шофьора, така и неговия транспортен мениджър. Имаме подготвен екип, който може бързо да се справи с всеки възникнал технически проблем.Предвидили сме и контактен център, който ще работи денонощно, 7 дни в седмицата. Потребителите ще могат да се обръщат към него при всеки възникнал въпрос.

- Какво бе най-голямото предизвикателство за вас при разработката на TollPass?

- Изграждането и поддръжката на нашата система е в съответствие с най-високите европейски стандарти.Четири са страните в Европа, които имат толкова модерна тол система, каквато ще бъде въведена в България - това са Германия, Белгия, Словакия и Унгария. Фактът, че страната ни въвежда тол таксуването сега, ни дава възможност да изпреварим с техническото си решение много други европейски държави, които продължават да ползват традиционните системи, които не са free flow, което означава без спиране по пътя. Ние сме напълно готови да започнем работа в момента, в който държавата обяви официалния старт на тол системата. Тогава ще заработи и интернет платформата ни http://tollpass.bg/, а още отсега всеки, който иска да бъде информиран и подготвен за предстоящите събития и нововъведения, може да се регистрира в нея и да получава компетентна информация от нашите експерти. Мога да гарантирам, че няма да допуснем забавяне в работата на превозвачите, че ще осигурим навреме възможност за предварителна заявка на бордови устройства, като по този начин при въвеждането на тол системата, те ще бъдат подготвени и няма да има нарушения в графика им на работа.

- Споменахте Германия, а миналата седмица Европейският съд постанови, че пътните такси по магистралите в Германия са незаконни, тъй като се прилагат несправедливо спрямо шофьорите от другите страни от ЕС, т.е. германските шофьори ще плащат тол такси, но ще бъдат компенсирани с отстъпки при заплащане на данъка на автомобила, според приет от Бундестага през 2015 г. закон, който все още не е приложен. Това решение на Европейския съд е възможно да причини финансови загуби на фирми, подобни на вашата. Вие чувствате ли се застраховани от подобни рискове?

- Както казах, тол системата във всяка държава не е единствено технологично решение, но е свързана и с национални специфики и по-конкретно с националното, но и с европейското законодателство. ИТС е компания, която изцяло съобразява своята дейност с държавната регулация и нормативната база в тази област. Имаме договор с Агенция "Пътна инфраструктура" и го изпълняваме стриктно. Разбира се, на всеки му се иска тежестта на тол таксите да се поеме в по-голяма степен от преминаващите чужди автомобили, но както видяхме в случая с Германия, европейското законодателство не го позволява. По отношение на България може да кажем, че нашите шофьори заплащат навсякъде в европейските държави тол такси, нормално е и ние да ги въведем за преминаващите през България тежкотоварни превози.

- Какво спомогна за избирането ви за пръв национален доставчик на услуги в България и основен партньор на Агенция "Пътна инфраструктура"?

- Фактът, че отговорихме на всички критерии да бъдем партньор на АПИ и национален доставчик на услуги за електронно таксуване на пътни такси - електронни винетки и тол. А критериите са високи и изискват сериозни инвестиции. Нашият успех се дължи на дългогодишната ни работа по този проект и на доказаната ни експертиза.

- Вие имате още един бизнес - този с електронните винетки. Колко популярни вече станаха те сред хората?

- Закупуването на винетки онлайн е предпочитано от преминаващите през страната нипревозвачи от други държави, като става все по-популярно и сред българите.Факт е обаче, че все още над 60% от електронните винетки се продават на каса във физически обект. В тази част от бизнеса ни работим успешно с над 20 партньори. Сред тях са мобилният оператор А1, големите вериги бензиностанции като Лукойл, OMV и Петрол, касите на "Изипей", Български пощи, сервизни центрове - все наложени места за продажби, където клиентите са свикнали да получават услугите ни. От скоро наш партньор е и една от най-големите европейски компании за продажба на продукти за пътно таксуване и много популярна в Германия-Tolltickets. За нас беше важно да ги привлечем и интегрираме като партньор, тъй като чрез тях ще улесним летния трафик на пътуващи през България към Турция германски автомобили. Сайтът ни https://vinetki.bg също работи безупречно и набира все повече клиенти. Той има най-високата оценка на т.нар. "пенетрейшън тестове" (защита от пробиви при атаки), информацията в него е абсолютно защитена, сигурността му е поверена на водещата световна компания Amazon, има модерна облачна структура и е изключително лек и удобен за употреба. Целта ни беше покупката на електронна винетка от платформата да отнеме не повече от 2 минути и мисля, че успяхме до го постигнем.

- Вие лично пътувате и със собствена кола и ако да - какви са ви впечатленията от българската пътна мрежа?

- Републиканската пътна мрежа може и ще стане много по-добра и безопасна след въвеждането на тол системата. Сериозна част от приходите ще се влагат в ремонт на съществуващите пътища и изграждането на нови. Така че въвеждането на тол системата ще е от полза за всички които пътуват.

- С кое от постиженията си до момента се гордеете най-вече?

- Винаги последният проект е най-голямата ми гордост, защото влагам в него натрупания опит, знания и цялата си енергия. Приемам го като лично предизвикателство. Направихме много голяма инвестиция по този проект - до момента е около 11 млн. лв., а до края на годината с въвеждането и на услугата TollPass тя ще надвиши 15 млн. лв. Вложили сме много и сме първи на пазара. Мисля, че е логично и справедливо да се борим за запазване на тази позиция и дори за увеличение на пазарния дял на компанията.Към този момент наш приоритет еда спечелим доверието на потребителите. Искаме да ни възприемат като техни партньори, на които могат да разчитат.Вярваме, че това е начинът да възвърнем инвестициите си и да печелим и ние.