Парламентът прие окончателни промени в Закона за корпоративното подоходно облагане. "За" гласуваха 88 народни представители, 22 бяха "против", а 17 се въздържаха. През закона депутатите измениха Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Решено бе прехвърлянето на собствеността върху МПС да става след проверка за платен данък върху него в система в Министерството на финансите. Ще се изисква и декларация от прехвърлителя, че няма непогасени други данъци, свързани с превозното средство. Проверката за платен данък ще може да се извърши и с документ, издаден или заверен от общината.

Малко по-рано днес парламентът въведе имуществен и екологичен компонент при данъка за автомобилите над 3,5 тона. Имущественият компонент е свързан с мощността на двигателя на автомобила и годината на производство. Екологичният касае екологичната категория на автомобила.

По този начин собствениците ще плащат данък в зависимост от това колко замърсява автомобилът им.

Съгласно текстовете общинските съвети ще определят данъка със своя наредба, а приходите от данъка ще се внасят в бюджета на общината по постоянен адрес, съответно седалището на собственика на превозното средство.

"С това увеличение правителството няма да издържи и до Нова година", обяви депутатът от БСП Георги Свиленски и добави, че би приел увеличението, ако е било записано в програмата на управляващите. Не само БСП, но и "Атака", които са част от управляващата коалиция, бяха против. От партията на Волен Сидеров дори призоваха ГЕРБ да преосмислят решението си за вдигане на данъците.

Павел Шопов дори поиска почивка, за да могат ГЕРБ да се консултират с "висшето си ръководство". "Ако този бюджет не е каца с мед, то той е една голяма делва с мед. И на този кюп с мед вие сипвате две лъжички катран. Защо? И аз се чудя - Борисов явно не ви е проследил, иначе щеше да го каже, да ви спре от това безумие, което вършите", каза Шопов на колегите си от ГЕРБ, с които заедно управляват страната.

"Обединените патриоти" искаха колите с газови уредби да се ползват с 50% намаление на данъка. Идеята им обаче не беше приета. "Патриотите" обаче се ядосаха не на ГЕРБ, а на останалите партии. ДПС определиха идеята като лобистка и провокативна.

Йордан Цонев обяви, че няма как да се знае кога колата е на газ и кога на бензин.

Данък за старите автомобили ще се увеличи с до 30%, а за по-екологичните автомобили ще има бонус. За колите със сертификат ЕВРО 1, 2 и 3 ще има увеличение. Тези, които са с последна категория - Евро 6, ще получат намаление в данъка с около 10-20 %.

Всяка община ще определя колко точно да бъде данъкът на колите, а в закона са заложени параметри до колко може да се повиши налогът. Увеличението ще засегне около 2,4 млн. коли. Стойността на данъка ще се определя от два компонента - имуществен и екологичен. Годишният размер на налога ще се определя по формула, където двата компонента ще се умножават.

Имущественият компонент ще се състои от две части - мощността на двигателя и годините на колата, които също се умножават.

Границите, в които ще се определят дължимите пари за мощността са:

  • до 55 kW включително - от 0,34 до 1,20 лв. за 1 kW; 
  • над 55 kW до 74 kW включително - от 0,54 до 1,62 лв. за 1 kW; 
  • над 74 kW до 110 kW включително - от 1,10 до 3,30 лв. за 1 kW; 
  • над 110 kW до 150 kW включително - от 1,23 до 3,69 лв. за 1 kW; 
  • над 150 kW до 245 kW включително - от 1,60 до 4,80 лв. за 1 kW; 
  • над 245 kW - от 2,10 до 6,30 лв. за 1 kW;

При годините на колата стойностите, които участват в формирането на имуществения коефициент, са:

  • Над 20 години - 1,1 
  • Над 15 до 20 години включително - 1 
  • Над 10 до 15 години включително - 1,3 
  • Над 5 до 10 години включително - 1,5 
  • До 5 години включително - 2,3 

Екологичният коефициент се определя само от екологичната категория.

  • без екологична категория - 1,10-1,40 
  • "Евро 1" и "Евро 2" 1,10-1,40 
  • "Евро 3" 1,00-1,10 
  • "Евро 4" 0,80-1,00
  • "Евро 5" 0,60-0,80 
  • "Евро 6" и "ЕЕV" 0,40-0,60