От тях 400 млн. лева са от резерва за непредвидени и неотложни разходи, който се съхранява като буфер в бюджета срещу непредвидени кризи. Разпределението на този огромен ресурс е било непрозрачно и е в противоречие с протичащите в икономиката неблагоприятни процеси и сериозното задълбочаване на икономическата криза през 2009 година.
Одобрените от предходното правителство извънбюджетни средства оказват сериозен натиск върху бюджета на страната в условията на осезаемо свиване в приходите в резултат на ефектите от кризата, заявяват от МФ.

Изразходването на буферните 400 милиона лева е одобрено през януари 2009 година за мерки в следните области: земеделие (за национални доплащания на хектар земеделска земя и за национални доплащания за животновъдите – общо 211 млн. лв.); железопътен транспорт (за НК "Железопътна инфраструктура" и "БДЖ" ЕАД – общо 94.5 млн. лв.); социална инфраструктура (строителство и основен ремонт на социални заведения, детски градини, училища и др., както и за ремонт и оборудване на студентски общежития и столове и подобряване на образователната инфраструктура на ДВУ – общо 94.5 млн. лева).

През февруари с.г. с две постановления на МС са разпределени нови 100 млн. лева, с които държавата увеличава своето дялово участие в капитала на "Национална компания индустриални зони" ЕАД. С това одобрените от началото на годината допълнителни средства до края на февруари вече надвишават 500 млн. лева.

През март с нови 11 ПМС са одобрени допълнително около 273 млн. лева. Основната част от средствата (155 млн. лв.) са насочени за финансиране на капиталови разходи по бюджетите на общините, като остават неясни критериите по които е станало това разпределение.

През април отново има нови 9 ПМС за одобряване на допълнителни средства в общ размер на около 383 млн. лева.

Още в първото тримесечие на 2009 година експертните оценки на МФ са показвали неизпълнение на приходите от над 6 млрд. лв., което впоследствие достигна до над 7.5 млрд. лева. Въпреки това са се приемали нормативни актове с ясното съзнание, че подобни ангажименти няма как да бъдат финансирани без да се изпадне в свръхдефицит.

Основният извод, който може да бъде направен, е, че всички тези предизборни харчове, които са нямали осигурено финансиране, съзнателно подведоха бизнеса като създадоха грешните очаквания, че криза няма, и че кризата няма да достигне до нас. По този начин, тези от фирмите, които имаха шанс да вземат мерки и да се преструктурират, за да минимизират рисковете от кризата, загубиха ценно време, подведени предизборно, се казва още в официалното съобщение.