Глад за коли "втора употреба" отчитат автокъщите у нас. На фона на голямото търсене вносът на стари автомобили е замрял. Това е довело до почти двойно по-високи цени в сравнение с миналата година по същото време.

Бърза разходка из столичните автокъщи показва, че автомобили "втора употреба" почти липсват. В момента се изчерпват запасите от внесените в началото на годината в страната. Избор няма, а цените буквално са двойни, показва проверка на  БНТ.

Какво трябва да направим, за да си купим кола "втора употреба" в края на 2021-ва година?

"Истината е, че просто няма внос. Няма автомобили в България. Сега, ако отидеш да си поръчаш нов автомобил в представителство, ти казват поне 6-7 месеца, след тези се оказват още 6-7. За една кола чакат 5 души и горе-долу се връщаме като преди 89-та - може да се чака няколко години. От производителите дойде първата стъпка, че няма производство. Всъщност автомобилите са произведени, завършени, но техните компютри, техните мозъци ги няма, тъй като най-вероятно се произвеждат там по Япония, по Китай. Пазарът - вторичният се свива, защото когато не купуваме нови автомобили, не продаваме старите. Старите няма как да вървят към нашия пазар. В България знаем, че ние изкупуваме дето се казва доста крайния автомобил. Автомобилите, които са крайни в хранителната верига", казва автомобилният експерт Филип Лазаров.

Според заместник-председателя на Асоциацията на вносителите на автомобили в България ситуацията става все по-тревожна.

"Хората искат да купят автомобили, но няма предлагане. Аз имах преди 3 месеца 60 автомобила, в момента имам 17 и няма какво да купя", казва Любомир Доросиев.

"Един от най-търсените класове автомобили в България - това са между 5 000 лв. и 15 000 лв., дори между 5 000 лв. и 10 000 лв. Всички хора искат малолитражни бензинови коли заради нормите. В същото време се оказва, че искат и автоматик, но това са най-търсените и в момента кола между 5 000 и 10 000 лева автоматик, бензинова, с 5 врати, малка е почти невъзможно да се намери. В момента, в който излезе на пазара, се купува", допълва Филип Лазаров.

Преди един търговец, влизайки в едно представителство, можеше да избира между 30-40 автомобила, които са на прилични километри и на добра цена и може да купи, казва Любомир Доросиев. Сега, по думите му, влизайки в едно представителство, няма нищо или ако има - е завишено поне с 30% до 50%, защото има огромно търсене не само от българи, но и от руските републики, Полша, от Румъния.

"Ето как стоят нещата драстично - това е автомобил, който е внесен преди около 4 месеца, аз съм му завишил с около 1000 лева цената, защото сега и да искам да го купя аз, не мога да го купя на тази цена и ето един автомобил, който е нов внос, той е дошъл онзи ден", допълва Доросиев.

По думите му цената се определя от това, което се купува отвън, транспортните разходи и печалбата за търговеца, която, според него, не е много голяма. На автомобил до 20 хиляди лева печалбата обикновено максимум е около 1000 лева.

В България липсва дори внос на по-стари коли от Европа. Защо?

"В Италия един стар автомобил - над 15 години, им дават 1500 до 2500 евро бонус, държавата, ако го изхвърлят в морга и не го продадат на вторичния пазар. На тях им е много по-изгодно да го оставят там без никакви разправии, отколкото да търсят някой да го купи и да го прехвърлят", обяснява Доросиев.

По думите му в момента се внасят автомобили каквито се намерят, не се гледа дали са дизел или бензин.

"Не се гледа, просто стоката, която изпадне, не я пропускат хората, просто ако не я купи той, ще я купи следващият. В малките населени места автомобилът е средство за придвижване. Хората купуват каквото и да е до 5000 лева, които аз мисля, че вече не се внасят толкова много в България, защото маржът на печалбата е много скъсен. От един такъв автомобил един търговец може да получи от порядъка на 200-300 до 500 лева, то не си заслужава", казва Доросиев.

На вътрешния вторичен пазар пуснатите регистрирани вече у нас автомобили също са значително по-малко. Все повече хора изчакват преди да продадат колата си.

Автомобилният експерт Филип Лазаров предупреждава:

"Много важно е човек преди да си продаде автомобила - каква грешка прави обикновеният човек - закупил е автомобила си за 10 000 или 20 000 лв., карал го е 2-3 години, идва някой - предлага му същата сума, той казва: "Охо! Аз съм на далавера - карал съм го 3 години и ще го продам на същата цена!" Преди да проверите какво ще си закупите за тази стойност, която сте приготвили, дали ще додадете някаква разлика или ще си купите по-евтин автомобил - проверете какво има и тогава си продавайте автомобила, накрая да не останете разочаровани, без кола."

Светлина в тунела експертите в момента не виждат. Стабилизирането на пазара ще отнеме време, а вторичният пазар на коли какъвто е българският ще върви след света с поне половин година.

А в Европа също се отчита глад за колите "втора употреба". Във Великобритания цените на автомобилите втора употреба също достигнаха рекордно високи нива, след като все повече хора купуват стари коли, поради по-слабото снабдяване на пазара с нови.

По данни на Асоциацията на автомобилистите цените на най-популярните във Великобритания автомобили втора ръка са се увеличили с 57% от 2019 година насам. Например, цената на Форд Фиеста, употребяван от 3 до 5 години, е средно 9 770 паунда в сравнение със 7 450 паунда преди две години.  Данни на автомобилната индустрия показват, че "почти нови коли" втора ръка са особено търсени.

Увеличаването на цените се дължи на няколко фактора - глобалният недостиг на компютърни чипове, използвани в автомобилостроенето, както и други материали като мед, алуминий и кобалт, което доведе до по-малко производство. А това насочва купувачите към стари автомобили.

Има дори случаи, когато даден модел на пет години е с по-висока цена от по-новия модел отпреди три години, както е това при Mini Hatch, известен още като Mini Cooper.