Приходите в държавния бюджет през 2018 година могат да бъдат 36 914,6 млрд. лева или 35 процента от БВП, при заложени в проектобюджета на МФ приходи от 38 223,9 млрд. лева, което е 36,2 процента от БВП, пресметнаха експертите от Института за пазарна икономика (ИПИ).

Според тях разходите в държавния бюджет през 2018 година трябва да са 35 754,9 млрд лева или 33,9 на сто от БВП.

Министерството на финансите предлага в своя проектобюджет разходи с близо 3,6 млрд. лева повече - общо 39 323,9 млрд. лева. ИПИ предлага 1 бюджетен излишък от 1,1 на сто от БВП, а МФ - бюджетен дефицит от 1,0 на сто от БВП.

Очакванията за растеж на Брутния вътрешен продукт се повишиха от 2,5 процента до около 4 процента, каза Десислава Николова, главен икономист на ИПИ.

До октомври има излишък от 2,4 млрд. лева в консолидирания бюджет, дължащи се на по-добро събиране на данъците и по-малко капиталови разходи, посочи Николова. На фона на високия растеж се придържаме към дефицитната политика. До 2008 година високият ръст на икономиката вървеше заедно с бюджетни излишъци, а след 2009 година държавният бюджет е с дефицит. От икономическа гледна точка няма обяснение за тази политика на бюджетен дефицит, която ще продължи и през следващите поне две години, допълни Николова.

Експертите на ИПИ предлагат премахване на "неефективни" данъци, като тези върху дивидентите, лихвите, застрахователните премии, както и премахване на данъчните преференции като намалената ставка ДДС върху туризма.

Предлага се също отказ от увеличението на осигурителната вноска за държавна пенсия (заложено увеличение от един процент от 2018 г.), отпадане на възможността за прехвърляне парите от пенсионните фондове към солидарната система (държавното обществено осигуряване).

ИПИ предлага още разбиване на монопола на НЗОК и прехвърляне на 2 процентни пункта от здравните осигуровки към частните фондове.

Предвид бурното икономическо развитие и недостига на квалифицирани кадри, най-важната реформа е тази в образованието,смятат в ИПИ. Необходимо е в най-кратки срокове да се обвърже финансирането на образованието с постигнатите резултати, да се създадат стимули за привличане на млади и амбициозни учители и реално въвеждане на дуално обучение, допълниха икономистите.