Държавният глава на Турция Реджеп Тайип Ердоган заяви, че Конвенцията от Монтрьо няма да се прилага за Истанбулския канал, а преминаването на кораби в Черно море ще бъде контролирано единствено от Анкара, цитира думите му македонската електронна медия "Точка".

Истанбулският канал е един от основните стратегически проекти в Турция и е предназначен да премахне нарастващия риск, произтичащ от многобройните кораби, пътуващи между Черно море и Мраморно море.

В периода между 1953 г. и 2003 г. в Босфора са регистрирани 461 инциденти, последният голям от които през 2003 г., когато кораб, плаващ под грузински флаг, катастрофира и изхвърли 480 тона петрол в морето, информира "Фокус".

Трафикът през Истанбулския канал би представлявал заплаха за сигурността на Черноморския регион и извън него, защото наред с търговските кораби, танкери и военни плавателни съдове от всяка страна биха могли да влязат в Черно море. Това ще наруши баланса, установен от Конвенцията от Монтрьо, която регулира движението през Босфора, припомня медията.

Според Конвенцията от Монтрьо, страните, които нямат излаз на Черно море, може да разполагат своите кораби в Черноморския регион за не повече от 21 дни. Тя е подписана от държавите, граничещи с Черно море - Турция, България, Румъния, Украйна, Грузия и Русия - на 20 юли 1936 г. в Монтрьо, Швейцария.

Истанбулският канал трябва да бъде изграден западно от центъра, от европейската страна на града, и трябва да увеличи дневния капацитет на до 160 кораба. Подготвителната фаза ще отнеме две години, след което ще започне изграждането на канал с дължина 45 км, ширина 150 м и дължина 25 м. През него ще могат да преминават дори и най-големите кораби.

2/2

За да се избегне прекъсване на автомобилния и железопътния трафик, се планира и изграждане на мостове. Милиони кубически метра разкопана земя ще бъдат използвани за издигане на голямо пристанище и ново летище.