Личен архив
Общински съветник: Витоша се експлоатира политически
Скоро и за Витоша може да има протести. За съжаление тази природна даденост започва да се експлоатира политически. Това обаче няма да реши натрупаните проблеми.
Това заяви в специално интервю за Дир.бг общинският съветник инж. Симеон Славчев, съпредседател на Политическа група 5 и член на временната комисия за проблемите на Природен парк "Витоша".
- Г-н Славчев, каква е ситуацията с Витоша в момента, каква собственост има Столична община там и какви са реалните проблеми?
- Работната група анализира собствеността на ПП "Витоша", тъй като се намира на територията на 4 общини. Има проблеми със състоянието на хижите и изградените към момента места за отдих. Най-сериозният проблем обаче си остава достъпът до планината. Не случайно подчертавам, че няма друга столица в Европа и света, която да има в близост планина и само за 20 минути да отиде там, да спортува и да е сред природата. Затова Столична община и Столичният общински съвет са длъжници на столичани и по най-бързия начин трябва да се предприемат действия.
- Каква собственост има СО на Витоша?
- В момента тя се анализира. Това са по-голямата част от изградените хижи. Едната част се стопанисват от частни лица, друга от фирми. В комисията продължаваме с анализа на собствеността, защото по-голямата част от собствеността не беше ясна. Затова една от първите задачи на комисията беше да анализира самата собственост на СО.
- "Витоша ски" концесионер ли е или приватизатор?
- Това е нещо средно между концесионер и приватизатор. Част от съоръженията са закупени от дружеството, другата могат да бъдат ползвани за период от 25 години. Това е нещо средно между концесия и приватизация. Така че тук е спорен моментът, защото съоръженията могат да се ползват 25 години при определени условия, заложени в договора.
- Колко години са изминали от договора?
- Мисля, че до 2025 г. е концесионният договор.
- По предложение на Политическа група 5 през 2016 г. бе създадена тази временна комисия за анализ на съществуващите проблеми, свързани с целогодишния достъп до парк "Витоша", какво е свършила тя до момента, освен анализа на собствеността?
- Един от основните приоритети на ПГ5 е превръщането на Витоша в реално място за отдих, спорт и туризъм за всички жители и гости на София. Затова в самото начало на мандата на СОС предложихме да се сформира такава комисия, която да даде решение на всички проблеми. Направихме среща с ръководствата на "Витоша ски", два пъти и с ръководството на парка. Срещи имахме и с представители на МОСВ и МРРБ, както и много експерти и неправителствени организации участваха в работата на временната комисия.
- Кое е първото, най-важно решение, което трябва да вземе СОС, за да започне с решаването на проблемите?
- Най-важното е да се подсигури достъп до Витоша, тъй като в момента не всички въжени линии работят. Тези, които пък функционират, е само в определени дни. Даже когато в събота и неделя столичани искат да се качат в планината те нямат достъп. Така че първото е подсигуряването на достъпа.
- Според вас, възможно ли е да бъде развален концесионният договор с "Витоша ски" в името на софиянци?
- Всичко е възможно, разбира се. Целта е на първо място да има диалог и двете страни да стигнат до съгласие. А СО и СОС защитават изяло интересите на гражданите. Важно е да стигнем до решението, че всички въжени линии трябва да функционират и да заработят през цялото време на годината, не само сезонно. Разбира се всичко е възможно. Има договор и част от условията, ако не се спазват и не се изпълнят разбира се, че е възможно да се отиде на варианта за разваляне на договора.
- От Политическа група 5 заявихте, че Витоша ви е приоритет. Поставихте си задача до края на мандата да тръгне лифта Княжево - Копитото. Това зависи само от волята на общинските съветници или и от желанието на концесионера?
- Зависи и от желанието на "Витоша ски", но ние им поставихме едно условие, защото този лифт не работи от дълги години и от тази част на планината достъпът е ограничен. Условието ни е лифтът да заработи в най-скоро време. Ако не го изпълнят, ние сме в правото си и съгласно договора да предприемем съответните действия за намиране на алтернативен вариант за пускане на лифта. Отново подчертавам, че за нас е изключително важен диалогът, който водим. Смятаме, че с него можем да постигнем взаимно съгласие. При положение, че не се стигне до съгласие, СО и СОС сме готови да предприемем и други действия. Дали ще минем през публично-частно партньорство, в това число и директно лифта да влезе под шапката на общината. Вариантите са много. Силно се надявам разумът да наделее и "Витоша ски" да види не само частния си корпоративен интерес, но да разбере, че Витоша е на всички.
- Защо временната комисията досега не е излязла с доклад и кога ще го изготви?
- В момента временната комисия подготвя доклад. Закъснението е във връзка с Плана за управление на ПП Витоша, който в момента се обжалва и новият план още не е влязъл в сила. Една от целите е, ако не следващото, то на по-следващото заседание на СОС да бъде разгледан този доклад и да се приеме една времева рамка за решаването на проблемите на Витоша. Но вече по-голямата част от проблемите бяха обсъдени във временната комисия. Разбира се, тя може да продължи да функционира, да работи и да контролира този целия процес. Това предстои да се вземе като решение от СОС.
- Какви срокове си поставяте за старта на прилагане на мерки за превръщането на Витоша в място за отдих и спорт на столичани и гостите на София?
- Веднага! За съжаление сроковете бяха забавени. Едната част от мерките могат да бъдат приложени абсолютно веднага. Друга част естествено са дългосрочните мерки - начина на функциониране на въжените линии, кой ще ги стопанисва, кой ще ги контролира.
- А кои са мерките, които ведната трябва да се приложат?
- Едната е въжените линии незабавно да започнат да функционират. Ако това не се случи веднага да се премине към развалянето на договора с концесионера - "Витоша ски". Трябва да се постави ясно и категорично условие. Смятам, че в СОС има политическата воля за това, да се отстоява това предложение и решение. Незабавно всички въжени линии да заработят.
- Смятате ли, че ще успеете да вкарате в Бюджета за 2018 г. на СО поне част от проблемите?
- В момента в комисиите на СОС върви обсъждането на бюджета на СО за 2018 г. Разбира се, част от мерките за ПП Витоша трябва да намерят решение в бюджета за 2018 г. Това предстои да го видим, дали мнозинството на СОС ще приеме нашите предложения и виждания. Целта е да бъдат заложени конкретни средства и да се направят специални места за спорт и отдих, да се изградят безопасни съоръжения за деца, в това число да се направят и екопътеки. Има възможност дори да се ползва европейско финансиране за екопътеки. Някои мерки директно могат да бъдат заложени в бюджета за 2018 г.
- Имахте предложение да се вкара такса за качване с автомобили в планината, дали няма да получите упреци за въвеждането на още една такса?
- Направих това предложение във временната комисия, тъй като и последните седмици видяхме какво се случва на Витоша. Хората нямат достъп до планината през въжените линии. Всеки се качва с личен автомобил. Стават огромни задръствания, паркира се абсолютно неправомерно, капацитетът на планината не може да поеме целия трафик. Казвам това и от личен опит. Дори имаше случай когато имаше такова задръстване, че и линейка не можеше да мине при инцидент.
Идеята за заплащането за качване с лек автомобил на Витоша е средствата, които ще влязат да се използват целево за инфраструктурата на ПП Витоша. Всички знаем, че тя не е в идеално състояние. И на второ място е да се ограничи самото качване с лични автомобили до Витоша, но преди това СО трябва да подсигури адекватен достъп през въжените линии и през градския транспорт, който ние предлагаме да бъде екологично чист. В момента се закупуват електробуси и едната част може да се ползват за изкачването на планината.
- Според вас кога може да има адекватен транспорт до Витоша?
- Градски транспорт може да има веднага. Ние в момента в комисията по транспорт и туризъм работим по този въпрос. Що се касае до въжените линии, на следващото заседание на временната комисия, идната седмица ще имаме разговор с ръководството на "Витоша ски". Ще искаме от тях ясни параметри кога те ще заработят, тези които са в добро състояние. А за другите ще искаме конкретен план, кога могат да бъдат пуснати в експлоатация.
- Как ще коментирате проблемите на Витоша да се използват политически?
- Това е недопустимо. Проблемите на Витоша, а и самата Витоша не е синя, нито червена, нито на която и да било политическа партия. Витоша е на всички граждани. От политическа гледна точка това е недопустимо. За мен това е самоубийство за тези, които го правят, да използват така проблемите на ПП Витоша за извличането на политически дивиденти. Проблемите няма да се решат на пресконференция, те се решават на масата и със конкретни стъпки и действия, които ние вече две години правим.
Разбира се, изисква се търпение от гражданите, защото проблемите са много и са натрупани във времето. Няма как да се решат с магическа пръчка. Нека всички да знаят, че се работи по проблемите и най-вече успеха, който постигна ПГ 5 в СОС да има консенсус по тази тема, това е ключовото. Защото с политически консенсус и воля много по-бързо и по-лесно ще се решат тези проблеми, натрупани във времето.
- Г-н Славчев, каква е ситуацията с Витоша в момента, каква собственост има Столична община там и какви са реалните проблеми?
- Работната група анализира собствеността на ПП "Витоша", тъй като се намира на територията на 4 общини. Има проблеми със състоянието на хижите и изградените към момента места за отдих. Най-сериозният проблем обаче си остава достъпът до планината. Не случайно подчертавам, че няма друга столица в Европа и света, която да има в близост планина и само за 20 минути да отиде там, да спортува и да е сред природата. Затова Столична община и Столичният общински съвет са длъжници на столичани и по най-бързия начин трябва да се предприемат действия.
- Каква собственост има СО на Витоша?
- В момента тя се анализира. Това са по-голямата част от изградените хижи. Едната част се стопанисват от частни лица, друга от фирми. В комисията продължаваме с анализа на собствеността, защото по-голямата част от собствеността не беше ясна. Затова една от първите задачи на комисията беше да анализира самата собственост на СО.
- "Витоша ски" концесионер ли е или приватизатор?
- Това е нещо средно между концесионер и приватизатор. Част от съоръженията са закупени от дружеството, другата могат да бъдат ползвани за период от 25 години. Това е нещо средно между концесия и приватизация. Така че тук е спорен моментът, защото съоръженията могат да се ползват 25 години при определени условия, заложени в договора.
- Колко години са изминали от договора?
- Мисля, че до 2025 г. е концесионният договор.
- По предложение на Политическа група 5 през 2016 г. бе създадена тази временна комисия за анализ на съществуващите проблеми, свързани с целогодишния достъп до парк "Витоша", какво е свършила тя до момента, освен анализа на собствеността?
- Един от основните приоритети на ПГ5 е превръщането на Витоша в реално място за отдих, спорт и туризъм за всички жители и гости на София. Затова в самото начало на мандата на СОС предложихме да се сформира такава комисия, която да даде решение на всички проблеми. Направихме среща с ръководствата на "Витоша ски", два пъти и с ръководството на парка. Срещи имахме и с представители на МОСВ и МРРБ, както и много експерти и неправителствени организации участваха в работата на временната комисия.
- Кое е първото, най-важно решение, което трябва да вземе СОС, за да започне с решаването на проблемите?
- Най-важното е да се подсигури достъп до Витоша, тъй като в момента не всички въжени линии работят. Тези, които пък функционират, е само в определени дни. Даже когато в събота и неделя столичани искат да се качат в планината те нямат достъп. Така че първото е подсигуряването на достъпа.
- Според вас, възможно ли е да бъде развален концесионният договор с "Витоша ски" в името на софиянци?
- Всичко е възможно, разбира се. Целта е на първо място да има диалог и двете страни да стигнат до съгласие. А СО и СОС защитават изяло интересите на гражданите. Важно е да стигнем до решението, че всички въжени линии трябва да функционират и да заработят през цялото време на годината, не само сезонно. Разбира се всичко е възможно. Има договор и част от условията, ако не се спазват и не се изпълнят разбира се, че е възможно да се отиде на варианта за разваляне на договора.
- От Политическа група 5 заявихте, че Витоша ви е приоритет. Поставихте си задача до края на мандата да тръгне лифта Княжево - Копитото. Това зависи само от волята на общинските съветници или и от желанието на концесионера?
- Зависи и от желанието на "Витоша ски", но ние им поставихме едно условие, защото този лифт не работи от дълги години и от тази част на планината достъпът е ограничен. Условието ни е лифтът да заработи в най-скоро време. Ако не го изпълнят, ние сме в правото си и съгласно договора да предприемем съответните действия за намиране на алтернативен вариант за пускане на лифта. Отново подчертавам, че за нас е изключително важен диалогът, който водим. Смятаме, че с него можем да постигнем взаимно съгласие. При положение, че не се стигне до съгласие, СО и СОС сме готови да предприемем и други действия. Дали ще минем през публично-частно партньорство, в това число и директно лифта да влезе под шапката на общината. Вариантите са много. Силно се надявам разумът да наделее и "Витоша ски" да види не само частния си корпоративен интерес, но да разбере, че Витоша е на всички.
- Защо временната комисията досега не е излязла с доклад и кога ще го изготви?
- В момента временната комисия подготвя доклад. Закъснението е във връзка с Плана за управление на ПП Витоша, който в момента се обжалва и новият план още не е влязъл в сила. Една от целите е, ако не следващото, то на по-следващото заседание на СОС да бъде разгледан този доклад и да се приеме една времева рамка за решаването на проблемите на Витоша. Но вече по-голямата част от проблемите бяха обсъдени във временната комисия. Разбира се, тя може да продължи да функционира, да работи и да контролира този целия процес. Това предстои да се вземе като решение от СОС.
- Какви срокове си поставяте за старта на прилагане на мерки за превръщането на Витоша в място за отдих и спорт на столичани и гостите на София?
- Веднага! За съжаление сроковете бяха забавени. Едната част от мерките могат да бъдат приложени абсолютно веднага. Друга част естествено са дългосрочните мерки - начина на функциониране на въжените линии, кой ще ги стопанисва, кой ще ги контролира.
- А кои са мерките, които ведната трябва да се приложат?
- Едната е въжените линии незабавно да започнат да функционират. Ако това не се случи веднага да се премине към развалянето на договора с концесионера - "Витоша ски". Трябва да се постави ясно и категорично условие. Смятам, че в СОС има политическата воля за това, да се отстоява това предложение и решение. Незабавно всички въжени линии да заработят.
- Смятате ли, че ще успеете да вкарате в Бюджета за 2018 г. на СО поне част от проблемите?
- В момента в комисиите на СОС върви обсъждането на бюджета на СО за 2018 г. Разбира се, част от мерките за ПП Витоша трябва да намерят решение в бюджета за 2018 г. Това предстои да го видим, дали мнозинството на СОС ще приеме нашите предложения и виждания. Целта е да бъдат заложени конкретни средства и да се направят специални места за спорт и отдих, да се изградят безопасни съоръжения за деца, в това число да се направят и екопътеки. Има възможност дори да се ползва европейско финансиране за екопътеки. Някои мерки директно могат да бъдат заложени в бюджета за 2018 г.
- Имахте предложение да се вкара такса за качване с автомобили в планината, дали няма да получите упреци за въвеждането на още една такса?
- Направих това предложение във временната комисия, тъй като и последните седмици видяхме какво се случва на Витоша. Хората нямат достъп до планината през въжените линии. Всеки се качва с личен автомобил. Стават огромни задръствания, паркира се абсолютно неправомерно, капацитетът на планината не може да поеме целия трафик. Казвам това и от личен опит. Дори имаше случай когато имаше такова задръстване, че и линейка не можеше да мине при инцидент.
Идеята за заплащането за качване с лек автомобил на Витоша е средствата, които ще влязат да се използват целево за инфраструктурата на ПП Витоша. Всички знаем, че тя не е в идеално състояние. И на второ място е да се ограничи самото качване с лични автомобили до Витоша, но преди това СО трябва да подсигури адекватен достъп през въжените линии и през градския транспорт, който ние предлагаме да бъде екологично чист. В момента се закупуват електробуси и едната част може да се ползват за изкачването на планината.
- Според вас кога може да има адекватен транспорт до Витоша?
- Градски транспорт може да има веднага. Ние в момента в комисията по транспорт и туризъм работим по този въпрос. Що се касае до въжените линии, на следващото заседание на временната комисия, идната седмица ще имаме разговор с ръководството на "Витоша ски". Ще искаме от тях ясни параметри кога те ще заработят, тези които са в добро състояние. А за другите ще искаме конкретен план, кога могат да бъдат пуснати в експлоатация.
- Как ще коментирате проблемите на Витоша да се използват политически?
- Това е недопустимо. Проблемите на Витоша, а и самата Витоша не е синя, нито червена, нито на която и да било политическа партия. Витоша е на всички граждани. От политическа гледна точка това е недопустимо. За мен това е самоубийство за тези, които го правят, да използват така проблемите на ПП Витоша за извличането на политически дивиденти. Проблемите няма да се решат на пресконференция, те се решават на масата и със конкретни стъпки и действия, които ние вече две години правим.
Разбира се, изисква се търпение от гражданите, защото проблемите са много и са натрупани във времето. Няма как да се решат с магическа пръчка. Нека всички да знаят, че се работи по проблемите и най-вече успеха, който постигна ПГ 5 в СОС да има консенсус по тази тема, това е ключовото. Защото с политически консенсус и воля много по-бързо и по-лесно ще се решат тези проблеми, натрупани във времето.