Бъдещето на екосистемата на електронната търговия ще е основен акцент на предстоящата конференция, организирана за първи път в България. Организатор на European Digital Commerce е компанията VTEX, платформа, с която може да създадете свое изцяло интегрирано решение за търговия, маркетплейс и OMS. Конференцията стартира в Букурещ, Румъния през 2018 г., а сред лекторите бяха представители на eMAG, Google, Fashion Days, PayU, elefant, Vivre, както и на големи търговски центрове, куриери, софтуерни решения и компании за изпълнение. От 2020 г. European Digital Commerce на VTEX се провежда в хибриден или изцяло онлайн формат, а домакини са Румъния, Полша, Чехия и България. Участието в събитието е напълно безплатно, необходима е само предварителна регистрация.

Сред лекторите на 17-ти юни ще бъдат професионалисти в различни сфери на електронната търговия, които ще споделят реални случаи от своята практика за това как са преодолели предизвикателствата, които постави пандемията. Един от тях е Георги Малчев, съосновател и управляващ партньор в Xplora.bg. Специално за dir.bg той разрива някои от акцентите в European Digital Commerce и дава конкретни съвети на онлайн търговците в България.

Георги Малчев

Снимка: European Digital Commerce

Твоето участие е в панел Ecommerce Ecosystem - кои са компонентите, които съставляват тази екосистема и има ли такива, които са базови и не трябва да пропускаме?

Много ключови аспекти са инфраструктурните решения - логистика и доставка, маркетинг и рекламни платформи и компании, платежни решения, и разбира се - платформи за онлайн магазини и маркетплейсове.

Потребителите свикнаха, че могат да поръчат персонализиран шоколад за подарък на свой познат в град в Европа и шоколадът да стигне невредим до 48 часа. Много хора свикнаха, че могат да имат доставка на другия ден, или даже експресна до няколко часа. Вече сме свикнали да можем да правим преглед на стоките. Всички ние извличаме голяма полза от алгоритмите за препоръчване - най-купувано, купувани в комплект, сходни продукти или търговци, най-ниска цена. И нямаме нищо против да кликнем на реклама или мейл, ако те са релевантни за нас, на база на дигиталните сигнали, които сме дали.

Може ли да се определи кое е по-важно - добре изградения електронен магазин като функционалности или добре планирания и реализиран маркетингов план?

Бих казал конкретна стойност на конкретни потребители, в контекста на всичко, което тези потребители изживяват. А това включва и двете. Ако знаем кога какви хора и защо ще купят нещо от нас, то ние можем да вземем решение както за онлайн решението ни - тип платформа или маркетплейс, така и кога какво на кого и къде предлагаме.

Още една перспектива, през която да отговорим на въпроса функционалности или маркетинг план - много рядко един онлайн магазин може да оцелее с еднократни покупки и всеки път да разчита само на нови клиенти. За него повторните покупки, както и препоръките от потребители са ключови. В същото време нови потребители, които не конвертират в покупка биха били голям казус за един онлайн магазин. И двата аспекта за успешни онлайн продажби зависят както от функционалностите, така и от маркетинг плана. Двете вървят ръка за ръка. Така подхождаме и в агенцията, в която съм управляващ съдружник - работата в едната област води до възможности и нужди в другата, и обратното.

Компанията VTEX е платформа за създаване на персонализирано изцяло интегрирано решение за търговия, маркетплейс и OMS

Снимка: European Digital Commerce

Трябва ли онлайн магазините да бъдат комуникирани офлайн и защо?

Както споделих - потребителите не мислят онлайн или офлайн. Потребителите наемат един бизнес, и неговите продукти или услуги, за да им свършат конкретна работа и така да задоволят конкретна нужда. А тази работа зависи от контекста на потребителите.

Има много възможни поводи потребителите да се сетят за една компания, или да извлекат полза от избора на компанията и продуктите или услугите й. Може да са свързани с по-голямо доверие, но може да е с т.нар. хабитат, т.е. място на случаване на даден навик, свързан с нужда, които продуктите или услугите задоволяват. Тази нужда може да е откриване на нови продукти, опитване на даден продукт, получаване и преглед на конкретна локация - възможности много и винаги зависи на какви хора - каква стойност можете и ще дадете като онлайн магазин или бранд с продукти, които се продават онлайн.

Какво би посъветвал собствениците на онлайн магазини да развият в комуникацията си, за да се отличат сред конкурентите си?

Наскоро в новата растяща социална мрежа clubhouse имахме подобна дискусия, с част от лекторите на събитието. Ето какво посъветвах:

Първо - топ продуктите. Съветвам собствениците на онлайн магазини постоянно да мислят кои са "killer" продуктите им - ако нямат такива ще им е трудно да придобиват нови клиенти, няма да забелязват ако губят конкурентоспособност, няма да са гъвкави да следят за нови "killer" продукти и услуги от текущите им или от тези на конкурентите им.

За определените като "killer" продукти в момента за компанията всичко трябва да е перфектно. Именно така се вижда най-лесно и дали нещо не "проскърцва" в платформата и в онлайн маркетинга на компанията.

На второ място да мислят за две ключови аудитории - лоялните потребители и потребителите с много силни сигнали за интерес. Първите ни дават стабилност и възможност да развиваме портфолиото ни от продукти и услуги, а вторите - благодарение на тях ставаме по-добри в растежа, защото подобряваме аудиториите потенциални и след това реални клиенти и какво и как им предлагаме.

И нещо наистина базисно, фундаментал - собствениците на онлайн магазини да имат предвид, че в рамките на 120 секунди, ако не и по-малко, потребителите са "сканирали" бизнеса ви - откога сте в бизнеса, имате ли доволни клиенти, как осъществявате логистиката, имате ли промоции и т.н. Постоянно работете в рамките на тези даже по-малко от 120 секунди да печелите отговорите на важните за клиентите ви въпроси. Защо? Защото някой ваш конкурент го прави.

За кого ще е полезно събитието European Digital Commerce?

Според мен European Digital Commerce ще е най-полезно за четири аудитории:

Първо - за бизнесите, които вече са работещи и им трябва стабилна платформа за онлайн магазина им.

Второ - за бизнесите, които искат да създадат маркетплейс.

Трето - за всички, които вече продават онлайн.

Четвърто - за всички, които са част от екосистемата на дигиталния маркетинг. Това включва куриерски фирми, фулфилмънт центрове, ИТ и финтех компании, маркетинг и дигитални агенции и т.н.

Аз ще участвам в панела за дигиталната екосистема и там има представители на тези сектори и съм сигурен, че ще е конкретно и полезно. Освен това ще съм модератор на панела за растеж и за умно инвестиране по отношения на онлайн търговията. В панелът (който на база на многогодишния ми опит подготвяме, така че да даде максимална стойност) са основателката на Vivre, мениджърът за България и Румъния на Whirlpool, мениджърът електронна търговия на Decathlon. Сигурен съм, че ще е много полезно за специализираната, но и за по-широка аудитория.

Как според вас VTEX ще помогне на онлайн търговците в България?

Според мен в две посоки чрез самата платформа. От една страна, чрез самото решение за тези, които искат да пораснат използвайки голяма и стабилна платформа, която включва много добри световни практики в електронната търговия - като онлайн магазин или като маркетплейс. От друга страна - с развитието на още маркетплейсове, в които онлайн търговците могат да продават. И да не забравим - като споделят добри работещи практики на събития като European Digital Commerce.

Facebook/VTEX България

Вижте програмата и се регистрирайте >>>