С одобрени на второ четене промени в Закона за публичните финанси депутатите разписаха критерии за идентифициране на общини с финансови затруднения. При наличие на три или повече от посочените в закона показатели населеното място може да бъде класифицирано като община с финансови затруднения.

Сред критериите са бюджетното салдо на общината да е отрицателно за всяка от последните три години, наличните към края на годината задължения за разходи да надвишават 15 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години и осредненото равнище на събираемост за данъка върху недвижимите имоти и данъка върху превозните средства да е под осреднената събираемост на двата данъка за всички общини, отчетена за последната година.

Министерството на финансите ще осъществява наблюдение на общините за преценка на показателите и при установяване на наличието на три или повече от посочените условия, ще уведомява кмета на общината за предприемане на действия.

За общини с финансови затруднения ще се открива процедура за оздравяване за период от една до три години. Министърът на финансите ще може да отпуска на общините за сметка на централния бюджет временни безлихвени заеми за целите на изпълнение на плана за финансово оздравяване.

Янаки Стоилов /"БСП лява България"/ посочи, че ако тези критерии се приложат, сигурно поне половината от общините ще кандидатстват за държавно подпомагане.

Според Румен Гечев с това решение депутатите поставят министъра на финансите над Народното събрание, което няма да може да го контролира. По думите му ще бъдат оздравявани курортни общини, които не си събират данъците за сметка на такива като Плевен със съсипана индустрия.

Менда Стоянова обясни, че държавата ще прецени кога финансовото състояние на общината е тежко и трябва да се подпомогне с безлихвен заем.

Общините и сега могат да искат финансово подпомагане без какъвто и да било контрол и публичност от страна на обществеността. Ако партия ГЕРБ чрез този законопроект искаше да решава своите партийни желания, не би трябвало да предлага какъвто и да било регламент, защото в момента липсата на регламент е най-доброто нещо, каза шефът на бюджетната комисия.

Заместник-финансовият министър Кирил Ананиев увери, че не става въпрос за раздаване на пари.

Ние в началото на годината не знаем колко души от дадена община ще имат нужда от безплатен превод за хемодиализа. Тук не става въпрос за раздаване на пари. Тези пари ги имаме в централния бюджет, правим не увеличение, а компенсирана промяна за целевите разходи, които са предвидени в централния бюджет, каза Ананиев.

Александър Ненков /ГЕРБ/ коментира, че този механизъм за оздравяване даже е закъснял. По думите му над 170 общини изцяло разчитат на делегираните от държавата бюджети и почти нямат свой икономически живот, 156 от тях са завършили миналата година с дефицит.

С измененията се регламентира задължение ежегодно в срок до 31 октомври Министерският съвет по предложение на министъра на финансите да одобрява стратегия за управление на държавния дълг за периода на съответната средносрочна бюджетна прогноза.

Със законопроекта се урежда и възможността за ограничаване на поемането на дълг от институционални единици, класифицирани от ЕВРОСТАТ в сектора "Държавно управление" - болниците, БДЖ, НКЖИ, в случай че превишението на дълга е над 60 на сто.