Целта е учениците да свикнат да боравят с тях, обяви заместник-министърът на образованието и науката проф. Николай Денков при представяне на резултатите от националния преглед на предприемачеството във висшите училища в България. Той е направен чрез разработения от ЕК инструмент за самооценка HEInnovate, предаде БТА.

"Ще трябва да се уточни дали предприемачеството ще е отделен предмет или ще се учи в няколко предмета, но тези знания ще са в ясно обособено учебно съдържание, подготвено от специалисти в тази област", обясни Денков.

По думите му целта е учениците да могат да се справят занапред в живота и затова по предприемачество те трябва изучават финансова грамотност - пари, лихви, спестявания, по-глобални икономически връзки, но да учат също за кредитите и как да развиват собствен бизнес.

"Ясно е, че една програма по предприемачество в шести, седми и осми клас няма да може да подготви учениците, но по-скоро това ще е първият етап от няколко етапа на образование", добави Денков.

Той съобщи, че чрез нови промени в Закона за висшето образование, които ще се подготвят в следващите месеци, ще има изисквания университетите да приложат към учебните си планове и програми курсове и обучения по предприемачество.

"Парите по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" няма да бъдат използвани за абстрактни научни изследвания, а ще се изразходват за развитие на наука на световно ниво, която обаче е полезна и за икономиката в България", коментира Денков.

Според него има проблем при професионалното управление на висшите училища в България. По думите му автономията е императив във висшето образование, никой не го подлага на въпрос, но тя трябва да върви с финансова отчетност, с прозрачност на решенията и на изразходваните средства, с ясни механизми от страна на МОН и на другите контролни органи.

Той добави, че с промени в закона ще се въведат допълнителни контролни механизми, които да запазят автономията на университетите, но да не позволят злоупотреби с нея.

"Част от професионалното управление на университетите изисква в бордовете им да влязат представители на бизнеса, но не формално, а като партньори, които да определят стратегията им за развитие", каза още Денков.

Той даде за пример в тази насока американските и водещи световни университети, при които има пряка връзка между образованието и бизнеса.