В интервю в понеделник лидерът на Синдиката на българските учители Янка Такева заяви, че "психолозите в училище приемат децата като пациенти. Те затова в учебните заведения не са приети достатъчно добре. Психологът не може да осъзнае, че проблемите на децата са социално-педагогически. Психологическите, менталните проблеми и физическите си личат с просто око."

Такева дори препоръча на просветното министерство да увеличи броя на педагогически съветници в училищата, защото проблемът с агресията е социално-педагогически.

Думите й предизвикаха остра реакция на училищните психолози. Те излязоха с отворено писмо, в което пишат, че са силно възмутени от изказването й, искат публично извинение от Такева.

"Считаме, че безпомощността на системата говори с този глас винаги когато е й угодно на системата да не се променя и да се спасява, за което й е необходимо да намери виновен, когото да посрами, посочи с пръст и публично унижи. Изказването на г-жа Такева е израз на онази най-ретроградна част от отломките на наукоподобно мислене, която създава най-големите бариери пред реформите в образованието", заявяват психолозите.

В отговор на думите на Такева, че се отнасят към децата като към пациенти психолозите обясняват:

"Никъде в нормативните актове, касаещи дейността ни, не сме определяни като медицински специалисти и Етичния ни кодекс не позволява да приемаме деца, учители, родители като пациенти, което е добре да се разбира от Вас и прецизира в изказванията Ви".

Психолозите заявяват още, че не може да има изисквания, а да няма никаква установена методика на работа.

Те обясняват, че заедно с педагогическите съветници работят с най-малко власт и уреден статут в системата, в условия на зависимост от директора на училището и неговата собствена визия за тяхната работа, без национални приоритети в психологическото обслужване в образованието. Затова се налагало да обясняват какво точно правят и защо резултатите от работата не идвали веднага.

"Нито като синдикален лидер, нито като професионалист г-жа Такева има очи и може да застане пред нас или пред други наши колеги, било то учители или специалисти, и да каже кога и какво тя лично е предприемала някога не само за психолозите и педагогическите съветници, но и за психичното здраве и емоционалната цена, която всеки от работещите в системата плаща, за да я бъде тази система, да има опорите си и малкото дъх за надежда.

На прага на новата учебна година призоваваме този синдикален лидер да се отмести встрани със социално-педагогическия си подход, който само може да гради стени и интернати помежду ни. Ние искаме да се срещнем като човешки психични социални говорещи същества", завършва позицията на психолозите.

В отговор пред Нова телевизия Янка Такева припомни, че именно СБУ е бил инициатор за назначаване на училищни психолози в училищата.

"Синдикатът на българските учители смята, че психолозите не работят превантивно, те работят само с деца, които са застрашени или са в риск", поясни обаче Такева.

По думите й трябва да има допълнителна квалификация за училищните психолозите. Трябва да се обърне много сериозно внимание и на общественото възпитание, за да се реши проблема, да има и социален педагогически работник в училището.

На противоположно мнение беше психологът Младен Владимиров. Той отхвърли твърденията на Такева, че работят само превантивно и не са достатъчно квалифицирани.

"Нашата задача е да направим тази превенция, а не се чувстваме подкрепени", заяви Владимиров, който връчи писмото на Такева в ефира на телевизията.

Спорът между двамата приключи с общото им мнение, че психологът има място в българското училище и той трябва да бъде подкрепен.