25 години след първото предупреждение на Нобелови лауреати, над 15 000 учени от 184 страни публикуваха декларация, с която предупреждават за рисковете от дестабилизация на планетата поради липса на действия за съхраняване на околната среда и екосистемите, предава Франс прес, цитирана от БТА.

През 1992 г. неправителствената организация "Съюз на обезпокоените учени" публикува "Предупреждение на учени от целия свят към човечеството", в което се казваше, че последствията от човешката дейност върху природата могат да доведат до големи човешки страдания и да имат необратим ефект за планетата.

Четвърт век по-късно учени отправят второ предупреждение.

Достъп до питейна вода, обезлесяване, намаляване броя на бозайниците, парникови емисии - отговорите на всички тези въпроси са разочароващи, с изключение на взетите международни мерки за стабилизиране на озоновия слой в стратосферата, са заключили учените.

"Човечеството не прави онова, което спешно трябва да се предприеме, за да се съхрани заплашената биосфера", пишат авторите на декларацията.

"В този документ изследвахме еволюцията на ситуацията през последните две десетилетия и преценихме отговорите, анализирайки съществуващите официали данни. Скоро ще е прекалено късно, за да се обърне тази танденция в обратна посока", пояснява проф. Томас Нюсъм от университета Дийкин в Австралия.

Декларацията на учените е публикувана в BioScience.