Това прогнозира в интервю за Дир.Бг Константин Занков, главен експерт към Института за анализи и оценки в туризма.

- Какви са прогнозите за предстоящия зимен сезон? 


- Очакваме ръст на туристи от 7 до 10 процента тази година. Това се дължи не само на ски сезона, а и на културно-познавателния туризъм в градска среда, който основно се увеличи заради ниско бюджетните авиолинии. Броят на полетите доста се увеличи тази година.

Фактор е и европредседателството, който ще увеличи значително настаняването в София, Пловдив и Варна също. Така че доста са факторите, които влияят за увеличаване на туризма, освен стандартния ски сезон, с който свързваме зимата. При балнео и СПА туризма също има увеличение.

- Ръстът на туристи от кои пазари ще дойде?


- Основно европейски пазари, заради европредседателството и защото нискобюджетните полети също идват от Европа. И по традиция зимният сезон е по-посещаван от европейски туристи. А по линия на европредседателството ще идват специалисти от страни от ЕС оперативно.

- Готови ли са курортите за зимните ваканции и София за европредседателството? 

- София е готова от гледна точка на хотелите в столицата. Има готовност, очакваме туристите и се надяваме да ги посрещнем с високо качество на услугите и това да бъде един трамплин съответно за развитие на българския туризъм. Това е възможност да се позиционираме сред нов сегмент клиенти. Надяваме се те да харесат София и туристическите атракции, които можем да им предложим, да научат повече за България, да популяризираме още повече страната си.

При зимните курорти като всяка година, все още има подбор на персонал, но може да се каже че са готови. Част от тях вече започват да отварят, но много от сезоните хотели са още на ниво на търсене и обучение на персонал. До следващия месец всички трябва да са събрали екипи и да стартират успешно новия зимен сезон.

- Ще има ли промяна в цените при нощувките и пакетите?


- За зимните курорти не очакваме драстични промени тази година. За културния туризъм в градска среда, в София например, се очаква повишение на цените, именно поради европредседателството. Пазарът е такъв – търсенето определя предлагането. Доста голям обем от туристи се очаква и ако не успее да се покрие тази леглова база, ще има поскъпване.

- Как вървят записванията за предстоящите празници – Коледа и Нова година?

- Записванията вървят добре. Българите вече се ориентират по-добре и от рано правят своите резервации за празниците, особено за Нова година. Има вече доста резервации по българските курорти, както и за пътувания в чужбина.
В момента започва пикът на резервациите, някои хотели предлагат още ранни записвания. Съветът ми е да се резервира по-отрано, за да има възможност на избор за по-добри оферти на по-добри цени.

- Къде ще празнува българинът – у нас или в чужбина?


- И у нас, и в чужбина. Като цяло българите пътуват много, всичко зависи от профила на туриста. Тази година има повече почивни дни около Коледа и по-малко около Нова година.

Туристите, които ще слеят двата празника, ще избират чужбина. Те резервират ваканция за европейски дестинации или екзотични дестинации. Има и много хора, които резервират балнео и СПА курортите, зимните курорти и градските хотели за по-кратък период. Има българи, които ще почиват навън, има и такива които ще почиват в България.

- Какво смятате за новата инициатива да се развиват дестинации за винено – кулинарен туризъм?


- Това е хубава инициатива. Българската кухня е доста атрактивна за чужденците, а и самите българи много си харесваме храната.

На територията на цялата страна има много възможности за съчетание на вино и гурме и за много дестинации по света това е една чудесна практика. Този вид туризъм се развива успешно, хубавото тук е, че говорим за целогодишен вид туризъм. Това не е като ски туризма, който е активен само няколко месеца през годината.

Тези 12 нови туристически дестинации за винен и кулинарен туризъм могат да бъдат развивани през цялата година. Така че се надяваме да се подготви една успешна маркетингова кампания и по този начин да се избегне  сезонността на нашия туризъм и да се направи още по-атрактивен туристически продукт.

- Сезонът, който изпратихме – лятото, дали наистина беше успешен?

- Беше успешен, да. Като цяло имаме показателен ръст на приходите и на броя та туристите, но не е достатъчен. Идеята е, че като цяло имаме една много ниска заетост по принцип на пазар България, говорейки за средна годишна заетост.
Този позитивен тренд, който виждаме от последните години, не трябва да ни успокоява, а трябва да ни покаже, че всъщност можем повече и повече.
Факт е, че виждаме пълни хотели и курорти във високия сезон, и съответно слаби крила на сезона и слаб нисък сезон.

Това трябва да ни покаже, че било чрез кулинарен или други форми на туризъм, можем изключително да развием и ниските сезони.

Както знаем, много други дестинации правят маркетингова политика – правят се специализирани пакети за спортен туризъм, да кажем, или спортни лагери, пакети за възрастови групи над 55 години.

Има много възможности, от които трябва да се възползваме. Има още много към какво да се стремим, за да развием нашия туризъм.